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Auswahl

Bornhauser, Rebecca; Kissling, Thomas (Hrsg.) (2014): Landschaft als Wunderkammer. Fragen nach einer Haltung. / Landscape as a Cabinet of Curiosities. In Search of a Position. Professur Günther Vogt, Departement Architektur ETH Zürich. Lars Müller Publishers. Mehr
An fünf Schauplätzen spricht Günther
 Vogt über aktuelle Themen der Landschaftsarchitektur, ihr Verhältnis zur Architektur und zur Stadt, über seine Lehre an der ETH Zürich und die Arbeit von Vogt Landschaftsarchitekten. Das Buch, das letztlich nach einer Haltung fragt, kann gleichsam selbst als Wunderkammer gelesen werden, indem es Einblick in den vielfältigen Kosmos von Günther Vogts Denken und Arbeiten gewährt. 

Freytag, Anette (2014): Back to Form. Landscape Architecture and Representation in Europe after the Sixties. In: Waldheim, Charles; Hansen, Andrea (Hrsg.): Composite Landscapes. Photomontage and Landscape Architecture. Ostfildern: Hatje Cantz. S.92115. Mehr
Composite Landscapes examines one of landscape architecture’s most recognizable representational forms, the montage view. The volume gathers work from a select group of influential contemporary artists and a dozen of the world’s leading landscape architects. These composite views reveal practices of photomontage depicting the conceptual, experiential, and temporal dimensions of landscape. 

Lampugnani, Vittorio Magnago; Domhardt, Konstanze Sylva; Schützeichel, Rainer (Hrsg.) (2014): Enzyklopädie zum gestalteten Raum. Im Spannungsfeld zwischen Stadt und Landschaft. Zürich. Mehr
Ausgehend von einer ganzheitlichen, synoptischen Sicht untersucht die Publikation die Mechanismen der Gestaltung des eng verwobenen Kulturraums von Stadt und Landschaft. Aus einer entschieden historischen Perspektive und einem die Planungs-, Geistes- und Kulturwissenschaften verbindenden Blickwinkel werden annähernd 40 Elemente unserer physischen Umwelt exemplarisch analysiert.

Nebel, Reto (2014): Siedlungsflächenmanagement Schweiz. Problemorientierte Flächenübersichten als zentrale Grundlage für eine Siedlungsentwicklung nach innen. Publikationen des Instituts für Raum- und Landschaftsentwicklung (IRL) der ETH Zürich, Band 7. vdf Hochschulverlag. Mehr
Der haushälterische Umgang mit dem Boden kann nur durch ein wirkungsvolles Siedlungsflächenmanagement umgesetzt werden. Was darunter zu verstehen ist und wie die Operationalisierung erfolgen kann, wird in diesem Buch nachgegangen. Basierend auf Ergebnissen aus Forschungsprojekten der ETH Zürich werden die verschiedenen Bausteine eines umfassenden Flächenmanagements aufgezeigt sowie die Grössenordnung der vorhandenen inneren Nutzungsreserven der Schweiz abgeschätzt.

Orth, Hermann; Frei, Oliver; Weidmann, Ulrich (2014): Effects of non-aeronautical activities at airports on the public transport access system: A case study of Zurich Airport. In: Journal of Air Transport Management (online 9 September 2014) ISSN 0969-6997. Mehr
Non-aeronautical activities at airports generate travellers that have different characteristics than air passengers or airport employees. The study investigated at the case of Zurich airport if this leads to increased public transport ridership, mode share, service utilisation and, in turn, better cost recovery. It was found that such developments can be beneficial for all parties involved: The airport, the developer and the public transport service providers.

Rieniets, Tim; Kretschmann, Nicolas; Perret, Myriam (Hrsg.) (2014): The City as Resource. Texts and Projects 2005–2014, Chair of Prof. Kees Christiaanse, ETH Zurich. Jovis, Berlin. Mehr
The city itself is a resource, as it opens up a wide range of possibilities for every individual and for society as a whole. The city is not an inexhaustible resource, however. Only if it is used in a sustainable way and if it does not solely serve short-term, isolated interests, can it also fulfill the needs of future generations. Using articles, student projects, and examples, this book presents methods and strategies for designing the city as a resource. 

Sasidharan, Lekshmi; Menendez, Monica (2014): Partial proportional odds model: An alternate choice for analyzing pedestrian crash injury severities. In: Accident Analysis & Prevention, 72. S.330–340. Mehr
This study is based on a five-year national pedestrian safety dataset for Switzerland. It explores the application of a partial proportional odds (PPO) model to bridge the gap between conventional crash injury severity models. The study shows that PPO models outperform the other models considered based on different evaluation criteria.

Vitins, Basil J.; Axhausen, Kay W. (forthcoming): Shape Grammars Overview and Assessment for Transport and Urban Design – Review, Terminology, Assessment, and Application. In: Journal of Transport and Land Use. PDF
Transport and urban planners increasingly deploy shape grammars especially in simulations and procedural models. The paper sheds light on the terminology and bridges the gap to the natural language context. An approach is suggested for standardized shape grammars definitions and future interdisciplinary applications. The paper proposes a theory for grammar rule assessment based on elasticities and concludes with a detailed example application.

Eine vollständige Publikationsliste von Oktober bis Dezember 2014 finden Sie hier.