Logo Netzwerk Stadt Landschaft NSL
Logo ETH Zürich
 

 

Auswahl

Bösch, Patrick M.; Becker, Felix; Becker, Henri; Axhausen, Kay W. (2017): Cost-based analysis of autonomous mobility services. Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1225. Zurich: IVT, ETH Zurich. PDF
Diese Publikation ist ein erster Versuch, die Kostenstrukturen etablierter und künftiger, auf autonomen Fahrzeugen basierenden Mobilitätsangeboten zu ermitteln, um so auf ihre jeweilige Rolle zu schliessen. Teils entgegen mancher Voraussagen lässt sich weiterhin ein substantieller Anteil an privatem PKW-Besitz sowie eine Ablösung des ÖVs vornehmlich in ländlichen Regionen erwarten. 

Brillembourg, Alfredo; Klumpner, Hubert; Kalagas, Alexis; Kourkoula, Katerina (Hrsg.) (2017: Reactivate Athens: 101 Ideas. Ruby Press. Mehr
Can architecture and design respond to cities under stress? With its roots in a research and design initiative, this book presents a collection of 101 spatial ideas that map a post-crisis urban vision for Athens. Targeting a range of challenges, from the economy and public space, to immigration and poverty, Reactivate Athens: 101 Ideas can be read as a both an in-depth toolkit and call to action. 

Grams, Anita (2017): Spielräume für Dichte. Der Innenentwicklungskompass als problemorientierte Methode für Verdichtung in kleinen und mittleren Gemeinden. Zürich: vdf Verlag. Mehr
Mit dem revidierten Raumplanungsgesetz sind Gemeinden verpflichtet, ihre räumliche Entwicklung auf das weitgehend überbaute Gebiet zu lenken. In kleinen und mittleren Gemeinden fehlen jedoch Denkmuster für Innenentwicklung und im Schweizer Mittelland findet ein systematischer «Dichteverzicht» statt. Damit der Transformationsprozess im Hauptsiedlungsraum der Schweiz gelingen kann, sind neuartige Planungsmethoden nötig.

Meeder, Mark; Bosina, Ernst; Weidmann, Ulrich (2017): Autonomous vehicles: Pedestrian heaven or pedestrian hell? Paper presented at the 17th Swiss Transport Research Conference (STRC 2017), Ascona, Switzerland, May 17-19. PDF
This paper takes a look at two possible scenarios of the impact of autonomous vehicles on pedestrian transport: a future streetscape perfectly suited for walking, with drastically reduced noise levels and exhaust emissions, and far less space reserved for parking; and an image where walking as a non-leisure transport mode is seen as obsolete. The aim of this paper is to facilitate public discussion about which outcomes are desirable.

Soriguera, Francesc; Martinez, Irene; Sala, Marcel; Menendez, Monica (2017): Effects of low speed limits on freeway traffic flow. In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 77. S.257-274. PDF
Recent years have seen a renewed interest in Variable Speed Limit (VSL) strategies, and their potential as a freeway metering mechanism or a homogenization scheme. This paper uses empirical data to examine both the macroscopic and microscopic effects of different speed limits on a traffic stream, especially when adopting low speed limits.

Topalovic, Milica; Markaki, Metaxia; Kostka, Karoline; Kiepenheuer, F.; Wolfensberger, L (eds.) (2017): Arcadia. A Journey into the Pastoral. Zurich: ETH D-ARCH. Mehr
Drawing from its mythological past, Arcadia remains one of the most enduring pastoral utopias in Europe. Seemingly unaffected by urban growth, it is here where radical urban transformations took place and unexpected new forms of living and production emerged. The book documents the first semester of a series of investigations by Architecture of Territory, on the terra incognita of European Countryside and its radical mutations.

Eine vollständige Publikationsliste von April bis Juni 2017 finden Sie hier