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Geschätzte Leserinnen und Leser

Eine abstrakte Darstellung von Raum ist nicht nur notwendiges Arbeitsinstrument, sonden auch eine zu erlernende professionelle Fähigkeit. Mapping ist so vielfältig wie deren Autorinnen und Autoren und beeinflusst Verwendungszweck und -möglichkeiten. In Zentral-Island setzten Studierende die erlernten Methoden subjektiv um; im Lehrgang MAS Landscape Architecture wird eine Fülle digitaler Daten zum Entwurf; ein Dissertationsprojekt nutzt historische Verkehrskarten, um territoriale Konflikte zu erklären; in Südafrika wird mit Hilfe der Anwohnerinnen und Anwohner ein Slum mittels diverser Mapping-Methoden aufgewertet; und in Jakarta wurde die ökologisch herausfordernde Kartierung des Ciliwung beendet.

Mapping Everything

Mapping Everything
Die Darstellung von Raum auf Karten, Plänen und in Modellen ist so vielfältig, wie es ihre spezifischen Zwecke sind, die Darstellungsformen so variabel wie die Raumwahrnehmung ihrer Autorinnen und Autoren. Im Rahmen der Summer School Mapping Everything setzen sich die Studierenden der Professur Vogt, Landschaftsarchitektur, mit der Kartographierung ortsspezifischer Interessen und Aspekten auseinander und lernen unterschiedliche Methoden und Techniken der Raumwahrnehmung. In der diesjährigen Summer School ging die Reise nach Zentral-Island wo die expeditionsmässige Annäherung an die Orte Technik und Methode des Prozesses und somit die Inhalte der Projekte bestimmte. 
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«Explorative Data-Mapping – Experimental Teaching Tools» innerhalb des MAS in Landscape Architecture

«Explorative Data-Mapping – Experimental Teaching Tools» innerhalb des MAS in Landscape Architecture
Welche Methoden sind notwendig, um innerhalb des Entwurfprozesses aus der Fülle der vorhandenen Datensätze relevante Informationen zu identifizieren? Wie lassen sich diese Daten visualisieren, um anschliessend aussagekräftige Entscheidungen für den Entwurf ableiten zu können? Dieses Thema erforschen wir experimentell innerhalb des MAS LA Moduls: «Progamming Landscape».
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Verkehrsinfrastruktur, Macht, Staat

Verkehrsinfrastruktur, Macht, Staat
Was haben alte Verkehrskarten mit Boko Haram zu tun? Einiges – das zeigt das Forschungsprojekt Effect of Resource Endowments and Limited State Capacity on Political Conflict. Dabei ist der Gedanke zentral, wonach staatliche Präsenz und Machtausübung eng mit der Erreichbarkeit eines Territoriums und somit letzten Endes mit der Qualität des Transportsystems verbunden sind. 
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Geographies of Opportunity

Geographies of Opportunity
The Urban-Think Tank Chair of Architecture and Urban Design recently launched a two-year design research project in the informal settlements of Cape Town, South Africa, with field surveys, commented walks and the design and facilitation of a series of open workshops. Referencing methods of participation from the Informal Settlement Network (ISN), the team is developing a customized and scalable methodology for the upgrade of a pilot site in BT-Section, Khayelitsha.
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When the Dog is Dead, Throw it in the River – Mapping and the Challenges of the Ciliwung

When the Dog is Dead, Throw it in the River – Mapping and the Challenges of the Ciliwung
Urban rivers facing pressure from rapid urbanisation often take on multiple roles beyond their natural ecological function. The Ciliwung River flows through the megacity of Jakarta and is located in West Java, Indonesia. Along with many rivers in Southeast Asia it has become an environmental buffer to Jakarta’s poorly managed waste. A popular Javanese jingle from the 1990’s includes the phrase: «…when the dog is dead, throw it in the river», and serves to illustrate some of the complex cultural factors behind the long-compromised role of Indonesia’s rivers. 
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Aktuelle Projekte

Workshops zur Kartierung von Ökosystemleistungen

Um Ökosysteme und ihre Leistungen zu erhalten ist es wichtig zu wissen, wo und in welcher Quantität diese erbracht werden. Je nach Fragestellung werden dazu unterschiedliche Karten erstellt. Zur Unterstützung der Umsetzung der EU-Biodiversitätsstrategie schulen Mitarbeitende der Professur PLUS zusammen mit Wissenschaftlern der Universität Wageningen in einer Serie von Workshops Fachleute aus verschiedenen EU-Ländern im Mapping von Ökoystemleistungen. Mehr

Improving Pedestrian Mobility Through Bottom-Up Strategies, ETH-EiABC Workshop 2014 Addis Ababa Ethiopia

The transdisciplinary workshop held in Addis Ababa aimed at making pedestrian mobility safer and more convenient in an increasingly car-oriented urban environment. Framed by the workshop’s focus on advancing viable ideas for low-cost mobility, twenty students from ETH Zurich and the Ethiopian Institute of Architecture, Building Construction and City Development (EiABC) developed a range of strategies how to design pedestrian infrastructure in a more integrative and equitable manner. Basil Vitins

NSM – Advancing the Model for Safety Improvement of the Road Network in the City of Zurich

Network Safety Management (NSM) is a road safety tool to identify locations of the highest potential for improving road infrastructure. The aim is to test different variations of input parameters for the city of Zurich. Thereby, a prioritization of the three network elements traffic oriented roads, nodes and residential zones is made. The findings are used to further improve NSM as a road safety analysis tool. Marco Rothenfluh

Effiziente Flughafenerschliessungssysteme im Hinblick auf die Landnutzung an Flughäfen

Das anhaltende Wachstum des Luftverkehrs und die zunehmende Entwicklung von «Airport Cities» erzeugen ein grösseres und stärker gemischtes Verkehrsaufkommen an Flughäfen. Diese Arbeit untersucht, ob dadurch das Potential besteht, aufgrund einer gleichmässigeren Nachfragestruktur als an bisherigen ÖV-Knoten Flughäfen zu natürlichen Knotenpunkten im öffentlichen Verkehr zu entwickeln. Hermann Orth

Neue Studienleitung des MAS, CAS, DAS Raumplanung

Anita Grams wird ab 1.9. 2015 neue Studienleiterin des Master of Advanced Studies (MAS) in Raumplanung und der angeschlossenen CAS/DAS Raumplanung an der ETH Zürich. Sie tritt die Nachfolge von Felix Günther an, der die Studienleitung von 2009 bis 2015 wahrgenommen hat.

Teilnehmende für Eye-Tracking-Studie gesucht

Zum Thema «Visualisierung und Kommunikation von Ökosystemleistungen» wird momentan eine Eye-Tracking-Studie durchgeführt. Anhand eines aktuellen raumplanerischen Themas werden Zusammenhänge zwischen dargestellter Information und Visualisierungen sowie aufgabenspezifischen Anforderungen an raumbezogene Kommunikation ermittelt. Interessierte sind herzlich eingeladen daran teilzunehmen (Dauer: ca. 35–45 Min, Ort: Zürich, ETH Hönggerberg). Weitere Informationen und Anmeldung

Publikationen Januar bis März 2015

Auswahl

Barth, Emanuel (2014): How international borders affect local public transport: Analyses and evaluations of cross-border agglomerations in Switzerland. France and Germany. Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 167. PDF
This dissertation report examines the various effects that international borders exert on local public transport systems in high density agglomerations with regard to demand, passenger expectations and framework conditions. Furthermore, it identifies related challenges and derives approaches and recommendations from the analysis.

Bierlaire, Michel; Palma, André de; Hurtubia, Ricardo; Waddell, Paul (Hrsg.) (2015): Integrated Transport and Land Use Modeling for Sustainable Cities. Lausanne: EPFL Press, distributed by Routledge. More
Sustainable development is a goal of planners and politicians and ever more prominent for urban areas where development agglomerates. The SustainCity consortium further developed the methodology and tools for integrated modelling and analysis of land use transport systems. The IVT implemented a microsimulation for the Canton of Zurich. 

Brillembourg, Alfredo; Klumpner, Hubert (2015): Forget About Utopia. In: Hou, Jeffrey; Spencer, Benjamin; Way, Thaisa; Yocom, Ken (Hrsg.): Now Urbanism: The Future City Is Here. Routledge. More
This book explores the intersections of critical inquiry and immediate, substantive actions. The contributions recognize the rich complexities of the present city not as barriers or obstacles but as grounds for uncovering opportunity and unleashing potential. It views city making as grounded in the imperfect, messy, yet rich reality of the existing city and the everyday purposeful agency of its dwellers.

Ortigosa, Javier; Menendez, Monica; Gayah, V. (2015): Analysis of the Network Exit Functions for different urban grid network configurations. In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (accepted or in press). More
This paper analyses traffic performance on an abstract grid network with different street configurations using the Network Exit Function (NEF) – an aggregate relationship between trip-completion rate and the number of vehicles circulating in a network.

Rossano, Frédéric (2015): From absolute protection to controlled disaster: New perspectives on flood management in times of climate change. In: Journal of Landscape Architecture, 10 (1). S.16–25. More
How we conceive of flood disaster and the means to protect ourselves have evolved radically through centuries. Following centuries of deluge angst and blinding technicism, current adaptation projects bring about a new perspective that reintegrates flooding into spatial perception and territorial design, but also give rise to new myths that challenge the ethics of landscape architects.

Simpson, Deane (2015): Young-Old: Urban Utopias of an Aging Society. Zürich: Lars Müller Publishers. More 
Young-Old examines contemporary architectural and urban mutations that have emerged as a consequence of one of the key demographic transformations of our time: aging populations. Distinguishing between different phases of old age, the book identifies the group known as the «young old» as a remarkable petri dish for experiments in subjectivity, collectivity, and environment. 

Eine vollständige Publikationsliste von Januar bis März 2015 finden Sie hier.

Impressum

Redaktionsteam

Susann Ahn, Institut für Landschaftsarchitektur
Patrick Bösch, Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme
Claudia Gebert, Koordinationsstelle NSL, Chefredaktion
Lukas Küng, Institut für Städtebau
Alexis Kalagas, Institut für Städtebau
Bettina Weibel, Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung