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Geschätzte Leserinnen und Leser

Sind das Umland, das Hinterland, die Alpen ausschliesslich dazu da, die nötigen Ressourcen für die urbanen Zentren zu liefern? Bis wo genau rechen die langen Arme der Städte? Wie sollen Dörfer und kleinere Siedlungen nachhaltig mit Ressourcen und fruchtbarem Boden umgehen? Wir hoffen, auf diese Fragen wenn nicht eine abschliessende Antwort, dann wenigstens Gesprächsstoff zu liefern.
Und: wir stellen Ihnen den enthusiastischen Prof. Dr. Francesco Corman vor, der die Gruppe Transportsysteme von Prof. Dr. Ulrich Weidmann weiterführt.
Und noch etwas: melden Sie sich zu unserem Kolloquium Common Water an: Was sollen wir tun mit der Ressource Wasser unserer Gletscher? Wir wünschen viel informatives Lesevergnügen.

Resource Territories

Resource Territories
Cities never develop without a hinterland – to nourish any form of urban concentration, large volumes of material resources need to be mobilized in territories beyond the limits of the city. The territorial impact of contemporary cities extends across vast geographic scales, forming planetary hinterlands. Our research project on Singapore’s hinterlands has asked how one could analyze the «metabolic» dimensions of urbanization processes in qualitative terms: How could one describe the practices, landscapes, and agencies of resource extraction, trade, and accumulation? How could one reverse the city-centric perspective of our regular approaches? How could one explore hinterland territories as lived spaces in the vortex of urbanization also exposed to political, ecological, and class struggle?
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Building Capacity. Towards a resource-oriented framework for sustainable urban development and design

Building Capacity. Towards a resource-oriented framework for sustainable urban development and design
Seit fünf Jahren widmet sich der Forschungsschwerpunkt Kulturlandschaft der nachhaltigen städtebaulichen Entwicklung in Dörfern und kleineren Städten aus einer landschaftlichen Perspektive heraus. Der Umgang mit lokalen Ressourcen sowohl materieller als auch immaterieller Natur spielt dabei eine zentrale Rolle.
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Die Alpen als «Common Ground»

Die Alpen als «Common Ground»
Durch den Ausbau der Erschliessungsstruktur werden die Alpen immer stärker in die urbanen Netzwerke der umliegenden Metropolen eingebunden. Dies ermöglicht einerseits die Nutzung der Alpen als metropolitane Parklandschaft. Andererseits werden die Alpenrandzonen sowie die tiefliegenden Alpentäler zu attraktiven metropolitanen Siedlungsgebieten.
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Big Data in Railway Operation: an Opportunity for Enhancing Energy Efficiency

Big Data in Railway Operation: an Opportunity for Enhancing Energy Efficiency
The increasing competitiveness amongst transport modes has recently lead rail operators to start collecting microscopic data on energy consumptions. Main aim is to analyze and optimize energy efficiency during operation. It is an incredible opportunity for researchers to access to a huge amount of data for the development of new strategies and solutions, which were unexplored until now.
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Siedlungsmuster als Schlüssel zum Schutz fruchtbarer Böden

Siedlungsmuster als Schlüssel zum Schutz fruchtbarer Böden
Siedlungsausdehnungen orientieren sich sehr stark an bereits bestehenden Siedlungsmustern. Die Fortschreibung vergangener Muster gefährdet aber fruchtbare Böden, da sich diese historisch bedingt in der Nähe bestehender Siedlungen befinden. Um fruchtbare Böden zu schützen, gilt es neue Muster in der Siedlungsausdehnung zu initiieren, unter Einbezug von Daten zur landwirtschaftlichen Bodenqualität.
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«Switzerland is like a paradise for a transport enthusiast.»

«Switzerland is like a paradise for a transport enthusiast.»
Prof. Dr. Francesco Corman is continuing the research direction in transport system at the post left vacant by Prof. Dr. Ulrich Weidmann, who is now Vice President of Human Resources and Infrastructure of the ETH Zurich. The Italian born travel aficionado will direct research towards improving transport systems operations based on rigorous mathematical models.
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Aktuelle Projekte

NSL Kolloquium: Common Water – The Future of an Alpine Resource

Expertinnen und Experten aus Wissenschaft, Architektur, Politik und Wirtschaft diskutieren am 21. Oktober über aktuelle und zukünftige Fragestellungen und Herausforderungen im Umgang mit der Ressource Wasser mit geografischem Fokus auf den alpinen Raum. Bei Interesse kann am Freitag, 20. Oktober 2017 eine eintägige Exkursion in das Morteratschgebiet besucht werden. Weitere Informationen und Programm. Anmeldungen an Claudia Gebert

Development Visions for two Mountain Regions

The MtnPATHS (Pathways for global change adaptation of mountain socio-ecological systems) project kicked off in January 2017, led by Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey (PLUS, IRL) and Sandra Lavorel (Laboratory of Alpine Ecology, Université Grenoble Alpes). MtnPATHS aims to develop adaptation pathways to achieve specific development visions in two mountain regions (Lautaret in the southern French Alps and Saas-Valley in the Swiss Central Valais) by considering ecosystem and adaptation services. Dr. Victor Blanco Gonzalez 

Future of Swiss Outdoor Recreation Under Global Change

The Mobility Research Incubator is a transdisciplinary project that brings together researchers from transport planning, social and political sciences, energy systems, and spatial planning at ETH Zürich. As of March 2017, researchers from PLUS investigate the impact of future mobility, anthropogenic climate change and changes in natural climatic variability, on outdoor recreation demand in Switzerland. Fabian Willibald

Das unvollständige Haus: Mies van der Rohe und die Landschaft der Moderne

Das Werk Ludwig Mies van der Rohes zählt zu den bestuntersuchten der klassischen Moderne. Eine Darstellung der Verknüpfung von Haus, Garten und Landschaft blieb bislang allerdings ein Forschungsdesiderat. Doch treten seine Wohnhäuser in Korrespondenz zu jener naturräumlichen Ferne, die sie selbst inszenieren um «landschaftlich gestimmt» zu werden. Die kürzlich von Albert Kirchengast erfolgreich abgeschlossene Dissertation schliesst diese Lücke als typologische und naturästhetische Untersuchung. 

Joint Effort to Mitigate Urban Heat Island Effect

The Singapore-ETH Centre leads a multidisciplinary project Cooling Singapore with researchers from MIT, TUM and NUS to mitigate urban heat island (UHI) effect in Singapore and to improve outdoor thermal comfort. The team has established a multi-agency task force and will develop a UHI mitigation roadmap to ensure sustained efforts across agencies. Dr. Heiko Aydt

Benefit of Trees in Tropical Cities

A letter by Song Xiao Ping, Dr Daniel Richards, Prof. Peter Edwards and Assoc. Prof. Tan Puay Yok from the Future Cities Laboratory was published in Science. The authors working on the «Ecosystem Services in Urban Landscapes» project in Singapore highlighted the lack of research and tools on urban ecosystem services for the tropics, where some of the world’s fastest-growing cities are found. More

Publikationen

Auswahl

Ahn, Susann; Fehlmann, Isabelle (2017): Backflip – New Oerlikon Zurich. In: Topos 100/2017. «Time», Callwey Verlag. Mehr
New Oerlikon, a progressive urban renewal project in a former industrial quarter of Zurich, also included four new parks which were to provide a new identity towards a lively residential use. The article explores whether the parks lived up to their expectations.

Cairns, Stephen; Tunas, Devisari (eds.) (2017): Future Cities Laboratory Indicia 01. Zurich: Lars Muller. Mehr
Indicia 01 reports on FCL’s mission to shape sustainable future cities through science, by design, in place. It offers a global perspective on cities from Asia - the most populous and rapidly urbanising continent. The series will assemble the necessary indicia to form practical strategies for future city making.

Hörl, Sebastian; Ruch, Claudio; Becker, Felix; Frazzoli, Emilio; Axhausen, Kay W. (2017): Fleet control algorithms for automated mobility: A simulation assessment for Zurich. Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1270. Zurich: IVT, ETH Zurich. Mehr
For the city of Zurich a fleet of autonomous taxis is simulated and controlled by different dispatching and rebalancing algorithms. The operation scheme with rebalancing is able to minimize waiting times of the service. Although a considerable amount of empty mileage is produced, the price per kilometer can be kept in a reasonable range.

Ortigosa, Javier; Gayah, Vikash V.; Menendez, Monica (2017): Analysis of one-way and two-way street configurations on urban grid networks. In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. S.1-21. Mehr
This paper studies traffic behaviour on one-way, two-way and two-way streets with prohibited left turns using three different methods; analytical formulations, static traffic assignment and microsimulation. While two-way networks result in shorter routes, one-way networks increase intersection throughput. Two-way networks without left turns provide a good compromise.

Eine vollständige Publikationsliste von Juli bis September 2017 finden Sie hier

Impressum

Redaktionsteam

Patrick Bösch, Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme
Sascha Delz, Institut für Städtebau
Isabelle Fehlmann, Institut für Landschaftsarchitektur
Claudia Gebert, Koordinationsstelle NSL, Chefredaktion
Melanie Fessel, Institut für Städtebau
Lorena Segura, Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung