NSL – Netzwerk Stadt und Landschaft ETH Zürich
  • Progetti
      • Progetti delle cattedre
        • Prof. Dr. Bryan T. Adey | Gestione delle infrastrutture
        • Prof. Dr. Tom Avermaete | Storia e teoria dell’urbanistica
        • Prof. Dr. Kay W. Axhausen | Pianificazione dei trasporti
        • Prof. Dr. Francesco Corman | Sistemi di trasporto
        • Prof. Teresa Galí-Izard | Chair of Being Alive
        • Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey | Pianificazione paesaggistica e sistemi urbani
        • Prof. Dr. Eva Heinen | Pianificazione dei trasporti e della mobilità
        • Prof. Dr. David Kaufmann | Sviluppo del territorio e politica urbana
        • Prof. Hubert Klumpner | Architettura e Urbanistica
        • Dr. Anastasios Kouvelas | Ingegneria e controllo del traffico
        • Prof. Dr. Christian Schmid | Sociologia
        • Prof. Milica Topalovic | Architettura e pianificazione territoriale
        • Dr. Jennifer Duyne Barenstein | ETH Wohnforum – ETH CASE
        • NSL-Archiv
      • Ex cattedre
      • Colloqui NSL – Il colloquio NSL è una presentazione semestrale di lavori eccellenti. Il tema viene stabilito di volta in volta dal professore che presenta l’invito.
      • Progetti NSL
          • E-Bike City
          • Future Cities Lab Global
          • Urbane Potentiale und Strategien in metropolitanen Territorien
 – am Beispiel des Metropolitanraums Zürich (NFP65)
          • Large-scale Virtualization and Modeling Lab (LVML)
      • NSL Forum
        • NSL Forum & Cycling Research Board
        • NSL Forum: Pandemie? Mitten im Klimawandel. Was bedeutet das für die räumliche Entwicklung der Schweiz? Ein Dialog.
    Close
  • Insegnamento
    • Insegnamento
        • Bachelor e Master dipartimento ARCH
        • Bachelor e master dipartimento BAUG
        • MSc in Sviluppo territoriale e sistemi infrastrutturali
        • MAS/CAS in Regenerative Materials
        • CAS ETH in Regenerative Systems: dalla sostenibilità alla rigenerazione
        • MAS/CAS Pianificazione del territorio
        • MAS Urban and Territorial Design
        • MAS ETH in edilizia abitativa
        • Doctoral Programme in Landscape and Urban Studies
      • La conoscenza delle forze decisive per lo sviluppo del territorio e la loro interazione, nonché la capacità di sviluppo di strategie risolutive per problematiche territoriali rappresentano i presupposti centrali per lo svolgimento responsabile ed efficace di funzioni di pianificazione al servizio della collettività e di imprese private. Altrettanto importanti sono la formazione, il perfezionamento e l'agggiornamento universitari nel settore della pianificazione territoriale, urbana e del paesaggio. Dal 1965 l'ETH di Zurigo offre corsi di aggiornamento e percorsi di studi post-laurea (NDS, oggi MAS) in questo ambito. I corsi sono gestiti dalla Rete Scientifica Città e Paesaggio (NSL).
    Close
  • Pubblicazioni
    • Cover NL 65Newsletter – NSL riunisce esperti dell’ETH di Zurigo e cura il dialogo con altri ambienti che si occupano o si interessano di questioni relative alla città e al paesaggio.
    • A map describing the different phases of India’s neoliberal highway programme. Source: The author.Pubblicazioni delle cattedre di NSL – Un elenco completo delle pubblicazioni con funzioni di ricerca avanzate è disponibile al seguente link:
      • ETH Zürich Research Collection
    • disP – The Planning Review – La rivista scientifica interdisciplinare tratta temi legati a sviluppo territoriale, urbanistica, pianificazione paesaggistica e ambientale, architettura del paesaggio, economia regionale e ambientale e pianificazione del traffico.
      • Istruzioni per autori / autrici
      • Types of Articles
      • Editore
      • Guida per la stesura di recensioni letterarie
      • Redazione
      • Ultimo numero
      • facebook
    • DELUS Cover Issue 1DELUS – Journal for Landscape and Urban Studies – DELUS è una pubblicazione annuale dell’Istituto di studi urbani e del paesaggio dell’ETH di Zurigo.
    Close
  • Attualità
  • Contatto
      • it
        • de
        • en
        • fr
      • Search

    • Close
      • it
        • de
        • en
        • fr

Diverse Neighbourhoods & Airport Regions | Module IV

Module IV concentrates on two research topics: 1) Diverse Neighbourhoods: Studying diverse inner city neighbourhoods during their social, economic, cultural and spatial transformation in order to develop policy recommendations and design guidelines. The research focused on case studies in Singapore, Bangkok, Shenzhen and Shanghai. 2) Airport Regions: Investigating the reciprocal urbanization impact of airports and their cities and urban regions. The FCL studies concentrated on Singapore’s Changi Airport and Hong Kong’s Airport.

As in the West, diverse neighbourhoods in Asia are of vital significance for a city’s social, economic and cultural life, serving as incubators for innovative thinking, entrepreneurial action, and cultural production, as well as hubs between the global and local levels.

In a typical scale-chain, hardware comes from global firms, applications from start-ups, cutter templates from local designers and clothes from migrant sewing workshops. Smaller agents in this chain prefer to be located in neighbourhoods with a large interaction potential.

The research neighbourhoods in Shanghai, Shenzhen, Bangkok and Singapore share many common characteristics. However, their specific properties are completely different. The importance of airports as hubs for their cities is evident. There is, however, not much research on the urbanization impact in their region. In Europe, we investigated airports close to the city that form urban nodes with extensive urban amenities, becoming destinations in themselves.

In Asia, where we researched the role of Changi in the SiJoRi region and Hong Kong in the Pearl River Delta, we found a radically different situation. Asian cities are larger and farther apart than European cities. Land transport serves local networks and offers no alternatives for air transport. What the train used to be for Europe, the airplane became for Asia, propelling aviation networks and airport development.

Other than European airports, which are like spiders in a public transport web, Asian airports at first glance appear to be ‹dead ends›, located at the end of an island, like the Changi and Hong Kong airports.

Limited land resources and the economic gradient between the island states and the surrounding regions in SiJoRi and PRD, have pushed airport-related urbanization into the hinterlands, triggering new forms of transnational interaction. The same is happening to passenger flows due to the growth of low-cost carriers that enable a ‹new flying class› to transfer in Changi or Hong Kong.

These specific mobility flows, their infrastructures and the urbanization patterns caused by their geographic conditions have helped us to better understand the airport region in the Southeast Asian context.

Researchers for Module IV are Prof. Ir. Kees Christiaanse, Sonja Berthold, Dr. Ting Chen, Anna Gasco, Asst. Prof. Dr. Max Hirsh, Edda Ostertag, and Ying Zhou.

Image: The Changi Airport Area, Singapore by Anna Gasco

Share this...
  • Facebook
  • Linkedin
  • Whatsapp
  • Email
Questo contributo è stato pubblicato nella seguente newsletter:

27 | September 2015: Abschlussbericht Future Cities Laboratory FCL

  • ETH’s Architecture and Urbanization Outpost in Singapore: An Interdisciplinary Culture of Collaboration
  • Diverse Neighbourhoods & Airport Regions | Module IV
  • Planetary Urbanization in a Comparative Perspective | Module V
  • Territorial Organization | Module VI
  • Landscape Ecology | Module VII
  • Advancing Tools and Methods for Mobility and Transportation Planning | Module VIII
  • Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey ist neue NSL-Leiterin
Kurzmeldungen
  • The Hinterland of Contemporary Cities
  • Alternative Building Materials
  • Plans and Politics
Publikationen
  • The Renaissance of Nakta Mountain
  • Gesamtwirtschaftliche Effekte des öffentlichen Verkehrs mit besonderer Berücksichtigung der Verdichtungs- und Agglomerationseffekte
  • System dynamics of urban traffic based on its parking-related-states
  • Theoretikerinnen des Städtebaus. Texte und Projekte für die Stadt
  • Generische Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen
  • radikal normal. Positionen zur Architektur der Stadt
  • Habitat Marocain Documents: Dynamics Between Formal and Informal Housing
  • Brachlandschaften / Wastelands

Cattedre

Prof. Dr. Bryan T. Adey
Prof. Dr. Kay W. Axhausen
Prof. Dr. Tom Avermaete
Prof. Maria Conen
Prof. Dr. Francesco Corman
Dr. Jennifer Duyne Barenstein
Prof. Teresa Galí-Izard
Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey
Prof. Dr. Guillaume Habert
Prof. Dr. Eva Heinen
Prof. Damian Jerjen
Prof. Dr. David Kaufmann
Prof. Hubert Klumpner
Dr. Anastasios Kouvelas
Prof. Freek Persyn
Prof. Dr. Christian Schmid
Prof. Milica Topalovic
Prof. Martina Voser

Contatto

Indirizzo
ETH Zürich
NSL – Netzwerk Stadt und Landschaft
Stefano-Franscini-Platz 5
HIL H 44.2
8093 Zürich

Direzione NSL
Direttore: Prof. Dr. David Kaufmann
Vicedirettrice: Prof. Milica Topalovic

Ufficio di coordinamento NSL
Claudia Gebert
Telefono: +41 (0)44 633 36 33

 

Iscriviti alla newsletter della NSL

Redazione disP

Caporedattrice
Dr. sc. techn. Martina Koll-Schretzenmayr, pianificatrice territoriale ETH/NDS,
Telefono +41 (0)44 633 29 47

Indirizzo
ETH Zürich
Redaktion disP
NSL – Netzwerk Stadt und Landschaft
Stefano-Franscini-Platz 5
HIL H 33.3
8093 Zürich
Fax +41 (0)44 633 12 15
E-Mail

Archivio NSL (gta)

Archivio storico e di ricerca per l’architettura
del paesaggio e la pianificazione ambientale svizzere

Richieste di consultazione

Indirizzo
ETH Zürich
NSL Archive (gta)
Stefano-Franscini-Platz 5
HIL C 65.2
CH-8093 Zurich

 

 
Protezione dei dati