Department / Institute: Dipartimento di Ingegneria civile, ambientale e geomatica (D-BAUG)
Bryan Adey appointed as Full Professor of Infrastructure Management
Spatial modelling of origin-destination commuting flows in Switzerland
When it comes to predicting inter-municipal commuting flows in Switzerland, spatial origin-destination flow models serve as an easier alternative to the classical 4-step approach in transportation demand modelling. They account for effects in neighbouring municipalities that may influence a particular flow at origin or destination and predict flows Continua
Smarte Züge ohne Lokführer
Homo economicus oder doch nicht?
Führungslose Schweizer Raumentwicklung?
Viel zu reden gab die Tatsache, dass der Fachbereich Raumentwicklung am Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung der ETH Zürich nach der Emeritierung von Prof. Dr. Bernd Scholl nicht nahtlos von einer vollen Professur übernommen wurde, wie dies anfänglich der Plan war. PD Dr. Joris Van Wezemael und Dr. Continua
Autonomous Vehicles as Reactivators for Peripheral Areas
Self-driving vehicles (AVs) will dissolve the boundaries between individual and public transport, changing the attractiveness of different areas as residential locations. The lack of public transport services in peripheral communities is currently leading to population decreases despite great (financial) efforts (e.g. Albinen VS). The aim of this study Continua
Mobility Pricing
Beginning in 2019, the Transport Planning group at IVT, in corporation with the University of Basel and the ZHAW will undertake a large-scale empirical study of mobility behaviour in Switzerland. Using a mobile app, participants will record their daily mobility and receive feedback and suggestions. The research is Continua
Induced Demand: Modelling the Potential Impacts of Automated Vehicles in Zurich
How automated vehicles will affect the transport system and travel behavior is still very much an open research question. A recently completed 2 year project at the Institute for Transport Planning aimed to quantify the future impacts of automated vehicles and car-sharing using both surveys and agent-based simulation Continua
Soil function assessment for Switzerland
This doctoral thesis (ETH Zurich) contains an operational framework for assessing soil functions to facilitate the incorporation of soil function assessment (SFA) into decision-making, thereby highlighting the multiple functions of soils, which will enable the sustainable use of soil resources to be promoted during spatial planning.
ProbandInnen gesucht – Visualisierungen von Landschaften mit Virtual Reality-Brillen
Im Rahmen einer Masterarbeit am PLUS testen wir verschiedene Methoden zur Visualisierung von peri-urbanen Landschaften. Die Visualisierungen werden in einer Virtual Reality-Brille gezeigt, dabei wird mit einem Sensor am Finger die Hautleitfähigkeit gemessen. Für unsere Studie suchen wir Teilnehmerinnen und Teilnehmer, die im Februar 2019 während ca. einer Continua
MntPath – Modelling Future Pathways of Mountain Regions
The objective of the project MtnPATHS is to explore adaptation pathways to reach sustainable futures in Swiss upper Valais (Visp & the Saastal) and French Alps (Lautaret). Visions for such futures and pathways to reach them will be defined and explored through participatory modelling integrating ecosystem services and climate adaptation services.
Modelling Place-making to Enable the Transformation of Spaces into Places
Unprecedented urbanization is threatening landscape diversity, bringing along new social and environmental problems thus calling for an active and creative landscape shaping process. The ERC-project GLOBESCAPE of Adrienne Grêt-Regamey will generate novel insights into how people add value and meaning to place by using physiological measurements to inform Continua
Ab 2019 leitet Patrick Bonzanigo den MAS Raumplanung ETH
Prof. Dr. Francesco Corman | Sistemi di trasporto
Francesco Corman è professore di Sistemi di trasporto presso l’Istituto per la pianificazione del traffico e per i sistemi di trasporto (IVT). Dopo aver insegnato presso l’Università tecnica di Delft e l’Università di Leuven, è diventato docente al Politecnico federale di Zurigo nel 2017. I suoi principali campi di ricerca includono l’esercizio e il controllo dei sistemi di trasporto pubblico, la gestione, la logistica e la manutenzione del traffico ferroviario.
Interdisziplinäre Projektarbeit – Abschlussveranstaltung
19. Dezember 2018, 13:00–20:00 | Doktorhaus, Wallisellen. Die Interdisziplinäre Projektarbeit (IPA) ist Kernbestandteil des ETH-Masterstudiengangs «Raumentwicklung und Infrastruktursysteme». In kleinen Planungsgruppen analysierten die Studierenden das Projektgebiet Wallisellen zunächst interdisziplinär und umfassend (Lagebeurteilung), um auf dieser Grundlage und in Form eines Konzepts mögliche Entwicklungsstrategien zu erarbeiten, die sie wiederum in einem räumlichen Vertiefungsgebiet auf Massnahmenebene detailliert Continua
Tag der Geomatik 2018
21. November 2018 | ETH Zurich Hönggerberg, HIL H 40.4 und HIL H 40.9. Module mit kurzen, interaktiven Lerneinheiten geben Einblick in das vielseitige Fachgebiet der Geomatik. Eine frei zugängliche Ausstellung und Mitmach-Aktivitäten für Besucherinnen und Besucher aller Altersklassen ergänzen diesen spannenden Tag. Erfassen. Analysieren. Gestalten. Fachleute auf dem Gebiet der Geomatik verwenden unterschiedlichste Messsysteme, Continua
Treffpunkt Science City: Meine Stadt
28. Oktober bis 25. November 2018. Wie werden künftig Häuser gebaut und Städte geplant? Wie leben, arbeiten und bewegen wir uns im Häusermeer? Das Herbstprogramm dreht sich um digitales Bauen, neue Baustoffe und künftige Formen des Wohnens und der Mobilität. Alle Veranstaltungen sind online. Treffpunkt Science City ist das kostenlose öffentliche Bildungsangebot der ETH Continua
Eine Bodenagenda für die Raumplanung
Thematische Synthese TS3 des Nationalen Forschungsprogramms «Nachhaltige Nutzung der Ressource Boden» (NFP 68). Die thematischen Synthesen des Nationalen Forschungsprogramms 68 (NFP 68) stellen Konzepte und Strategien zur langfristigen Sicherung der Ressource Boden und ihrer Funktionen und Ökosystemleistungen vor. Der dritte Band der Reihe beschreibt die entscheidende Rolle der Continua
Recreate Switzerland
Anticipated population growth, rapid technological development in transportation, climatic change and the transition to domestic renewable energy production in Switzerland are expected to modify outdoor recreation patterns. The project RECREATE Switzerland assesses the future impact of climate change and decarbonsiation of the mobility and energy sector on outdoor Continua
Summer School in Land-System Science
Registration deadline extended to 15 January 2019! 7 to 12 July 2019 in Filzbach (Switzerland). Students will develop an integrated understanding of land system science and landscape assessment. They learn to use state-of-the-art data, tools, and models for spatial analyses as well as improve their ability to build Continua
Replay: TV- und Radiodokumente nach der Ausstrahlung | Replay : les documents radio/tv après leur diffusion
24.+25. Oktober 2018. SRF Studio Bern. Öffentlich-rechtliche wie private Radio- und Fernsehstationen gehören zu den grössten Produzentinnen audiovisueller Dokumente, für deren langfristige Erhaltung und Nutzung sich immer weitere Kreise interessieren. Wie und in welcher Form werden die ausgestrahlten Töne und Bilder der Nachwelt überliefert? Wie wirken sich die Continua
Spatial Planning Matters! Inspiring Stories and Fundamental Topics
The book revolves around «inspiring stories» that describe a wide variety of spatial problems as well as the planning mechanisms used to address these; in addition, «fundamental topics» are provided to facilitate the understanding of certain planning processes illustrated by the practical cases. Using case descriptions of a Continua
NSL Veranstaltungsplakat Herbstsemester 2018
Warum pendeln die Schweizer so viel?
12. Tagung Landmanagement: Integrales Land- und Wassermanagement
5. November 2018 | ETH Zürich, Auditorium Maximum (HG F30), Rämistrasse 101, Zürich Gewässerentwicklungen lösen Nutzungs- und Flächenkonflikte aus – sei es für Hochwasserschutz, Bewässerung, Erholung, Renaturierungen oder Grundwasserschutz. Die diesjährige Landmanagement Tagung 2018 soll aufzeigen, wo wir heute im Bereich der Gewässerentwicklung stehen und was das Landmanagement zu einem integralen Wasser- und Continua
Estimations of the Potential and the Impact of Rail Freight in Urban Areas
The dissertation examines whether rail freight systems can be designed to allow for the integration into urban supply chains. It concludes that railway has the potential to complement the urban freight system with an alternative transport system. The challenge for planners will be to provide the freight system Continua
To Exploit Big Data for the Management of Infrastructure
The management of infrastructure involves estimating how infrastructure is likely to deteriorate and how demands infrastructure change over time. Increasing amounts of data and increasing modelling capabilities are providing infrastructure managers with improved abilities with which to determine the optimal maintenance and development interventions on infrastructure. Their exploitation Continua
Using Macroscopic Fundamental Diagrams to Estimate Traffic Heterogeneity
The macroscopic fundamental diagram provides insights on traffic flow at a macroscopic level. Given its elegance, it has become a popular tool to analyse various traffic-related problems. We show that the MFD can also be used to estimate the level of heterogeneity in a network, which allows city planners the Continua
Connecting Large Scale Transport Models and Mobility Trace Data
The proliferation of GPS technology and high speed mobile networks presents exciting opportunities for new insights into travel behaviour. With funding from the SNSF NFP75 on Big Data, a European research team headed by the Institute for Transport Planning and Systems is exploring new avenues for the integration Continua
Big Data for Assessing Ecosystem Services
The amount of spatial data about earth systems is growing, opening new doors to evaluate and quantify complex processes involving both humans and nature. Nature in cities is, for example, a key to economic performance and liveability. While the new technologies provide many new opportunities to understand and Continua
Den Lebensraum gestalten! Abschiedsvorlesung Prof. Dr. Bernd Scholl
Ein Planer mit Herz für die Schweizer Demokratie
Als Raumplaner hat sich Bernd Scholl ein Berufsleben lang mit der Zukunft von Räumen befasst. Seine Suche nach umfassenden Lösungen für Verkehr, Siedlung und Landschaft hat ihn zu einem überzeugten Anhänger der direkten Schweizer Demokratie gemacht. Porträt eines passionierten Raumentwicklers. Artikel in den ETH News
Experimenting with city streets. The role of real-life experiments in understanding and changing urban mobility.
DADA: Dynamic Data Driven Approaches for Stochastic Delay Propagation Avoidance in Railways [Approcci dinamici basati sui dati per evitare la propagazione stocastica del ritardo nelle ferrovie]
Ridurre i ritardi ferroviari, la loro variabilità e propagazione, considerando l’esercizio come un processo stocastico e considerando esplicitamente i ritardi attuali e possibili in futuro. L’obiettivo di questo progetto è sviluppare un insieme di approcci algoritmici interconnessi che migliorino l’esercizio ferroviario attraverso il coordinamento del traffico in tempo Continua
Current Challenges for Logistics
You missed this NSL colloquium on 14 May? The film recording is now online! Logistics and mobility of goods is facing relevant substantial challenges, which are mostly invisible to users, differently from the challenges of personal mobility, such as delays, traffic jams, etc, which we witness daily. This Continua
NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2018
Increasing the credibility of expert-based models with preference surveys – Mapping recreation in the riverine zone
New Project «Assessing Singapore’s Natural Capital» for More Informed and Sustainable Urban Land Planning Decisions
This three-year research project aims at incorporating the environment into holistic, national-scale planning by calculating the economic benefits from environmental assets (termed natural capital). It will contribute to more informed and sustainable urban land planning decisions, in partnership with government stakeholders. Existing methods are not readily applicable to tropical nations Continua
Innovationen im intermodalen Verkehr
Das Forschungsprojekt untersucht systematisch Innovationen, welche zur Verlagerung zusätzlicher Verkehre von der Strasse auf den Kombinierten Verkehr beitragen können, indem sie heutige Verlagerungshemmnisse reduzieren oder beseitigen. Allerdings reicht das Verlagerungspotenzial aller untersuchten Innovationen nicht aus, um die für den Aufbau neuer Relationen erforderlichen gebündelten Mengen zu erreichen. Forschungsprojekt Continua
Future of Urban Transportation: Flying Cars
Soon when crossing the street we might need to also look towards the sky! Researchers and practitioners alike are starting to invest resources into the investigation of potential impacts of flying car systems on the transportation. Will the flying car help reduce congestion on roads? Will it bring Continua
Management des öffentlichen Verkehrs für Grossveranstaltungen
Tensions in Participatory Work in Countries of the Global South
By working in a participatory manner, we aim at increasing trust, credibility, and acceptance of research results, plans, and concrete measures, but also at the self-determination of concerned actors in strategy development processes. This holds true for such processes in both foreign and domestic contexts. In foreign contexts Continua
Geschichte und Perspektiven der schweizerischen Raumplanung. Raumplanung als öffentliche Aufgabe und wissenschaftliche Herausforderung
Martin Lendi zeigt auf, wie sich die Raumplanung zur öffentlichen Aufgabe und zugleich zur wissenschaftlichen Disziplin an der Schnittstelle von Wirtschaft, Politik und Lebensraumgestaltung entwickelte. Die Einbettung in Geschichte und Hintergründe ermöglicht es, Wege und Fallstricke aufzuzeigen, wie den neuen Problemstellungen begegnet werden kann. vdf Hochschulverlag AG der ETH Continua