• Beitragskategorie

  • Departemente / Institute


The structure of the Markov prediction model

Maintenance and Advanced Analytics in Railways

On-Board Monitoring techniques, defined as using commercial trains to monitor the track status, have garnered much attention recently. While data come in relatively low quality, OBM is a low-cost and efficient alternative to traditional monitoring methods. Thus, funded by the ETH Mobility Initiative project OMISM, this study checks Mehr

Total amount of specific trends and innovations considered, classified into fields: Supply, Operations, Technology General and Technology Automation. The inner circle shows the percentile magnitude of each field. For each area, the outer circle shows the potential corresponding to the inner fields, i.e., the possible improvement and benefit of a single technology towards the system performance, quantifiable, for instance, in better performance of railway supply. © ETH Zürich

How Will the Railway Look Like in 2050?

Many aspects contribute to the further development of the technologies, but no single game changer could be identified. Developments are expected in automation; revolutionary changes are perceived as unlikely.

Critical Mass-Demonstration 2022 in Zürich (Foto: Urs Jaudas, Tages-Anzeiger)

E-Bike City: Nur noch die Hälfte der Strassen für die Autos

30. August, 2023, 18:30 – 19:45 | Podiumsdiskussion | Karl der Grosse, Saal, Kirchgasse 14, 8001 Zürich.

Symbolbild: Mobility in the city of Leeds (I. Vjestica / Unsplash)

Advances in Transportation & Mobility Planning

5 June, 08:00–12:30 and 6 June 2023, 09:45–12:00 | ETH Zürich, Hönggerberg, HIT E 51, Siemens Auditorium. Two-​day seminar on design, new technologies, novel data sources, and equity for sustainable mobility systems.

Symbolbild: Verkehrsrelevante Piktogramme und eine mit Autos befahrene mehrspurige Strasse. Credits: Future mobility (j-mel / Adobe Stock)

Sustainable Future Mobility Symposium: CSFM’23

6 June, 8:30-16:30 | ETH Zürich, centre, HG E5.

hEART-banner

hEART 2023 – 11th Symposium of the European Association for Research in Transportation

6–8 September | ETH Zürich, Hönggerberg, HIT E 51, Wolfgang-​​​​Pauli-​​​Strasse 27.

Symbolbild: Velofahrende in Paris (P. Kosmider / Adobe Stock)

E-Bike City Kolloquium

8. Juni 2023, 9:00 – 18:30 | ETH Zürich, Zentrum, Audimax. An diesem Kolloquium werden die sieben Forschungsgruppen des D-BAUG Leuchtturmprojekts «E-Bike City» nicht nur ihre vorläufigen Ergebnisse präsentieren, sondern auch die Teilnehmenden aktiv in die Gestaltung der Forschungsfragen einbeziehen.

Portrait Francesco Corman

Prof. Dr. Francesco Corman zum ausserordentlichen Professor für Transportsysteme befördert

Francesco Corman beschäftigt sich mit der Entwicklung von Analyse-​, Modellierungs-​, Vorhersage-​ und Optimierungstools für öffentliche Verkehrssysteme und logistische Netze.

Symbolbild (Y. Artemenko / Adobe Stock / remixed by o-​media)

Will E-​Bikes Bring Amsterdam and Copenhagen to Switzerland?  

Kick-off event | 23 November 2022, 13:30, aperitif around 18:00 | HG F 30 (Audi Max), ETH Zürich, Zentrum. Registration deadline 9 November.

City network (Picture: David / Adobe Stock)

ETH Zurich – Center for Sustainable Future Mobility

6 May 2022, registration deadline 15. April 2022, 08:00 | Kick-off Symposium | ETH Zürich, Centre, HG E3. The Center for Sustainable Future Mobility (CSFM) has been established at ETH Zurich in order to promote research on sustainable and future-proof traffic and transport systems.

Symbolbild CAS Verkehrsingenieurwesen

CAS Verkehrsingenieurwesen

Anmeldefrist: 30. 06. 2022 | Jetzt anmelden!

Neues Center für nachhaltige Mobilität der Zukunft lanciert

Zukunftsfähige Verkehrs- und Transportsysteme sind gefragt, die das Ziel unterstützen, die Treibhausgasemissionen bis 2050 auf Netto Null zu senken und erneuerbare Energiequellen zu nutzen. Die ETH-Schulleitung hat der Gründung des neuen «Center for Sustainable Future Mobility» (CSFM) als Kompetenzzentrum der ETH Zürich zugestimmt und eine Anschubfinanzierung für vier Mehr

Infobild CAS Verkehrsingenieurwesen 2021

Infoveranstaltung CAS Verkehrsingenieurwesen

Das Verkehrssystem verändert sich rasant. Neue Angebote setzen neue Massstäbe an Komfort. Neue technische Möglichkeiten stellen alte Praktiken in Frage, z.B. beim Fahrscheinverkauf oder bei der Lichtsignalsteuerung.

Passengers’ thinking and actual delay in case of incomplete information of railway delays © IVT, ETH Zurich

Communicating Railway Delays and Adjusted Timetables: the Role of Incomplete Information to Passengers in Railway Operations

In case of railway delays, train operating companies update the planned timetable to the actual disturbed conditions to keep offering high quality services to travellers. Passengers face an adjusted service, and corrective actions (a disposition timetable). This communication is often assumed to be perfect, complete and immediate, which Mehr

UTD19 Largest multi-city traffic dataset publically available

Largest Multi-city Traffic Dataset «UTD19» is now Publically Available!

Over the last four years, the Institute for Transportation Planning and Systems (IVT) at ETH Zurich and CITIES at NYU Abu Dhabi have gathered urban traffic data from over 40 cities worldwide, including London, Tokyo, and Zurich. In total, almost 5 billion vehicles covering a combined time span Mehr

POSTPONED: 7th SCCER Mobility Annual Conference

23 November 2020 (tentative) | ETH Zurich. As 7 years of SCCER Mobility slowly draw to an end, we invite you to this conference to present a synthesis of the competence center, to review the most relevant research results of each capacity area and conclude with an outlook on Mehr

Leere Strasse in Singapur (CC0 1.0 by VizAforMemories via Unsplash)

CAS/DAS Verkehrsingenieurwesen ab Herbst 2021

Anmeldung: ab Januar 2021 – 31. Juli 2021.

nextrail19

nextRail19: Agile models for railway system planners and managers

12.-14. September 2019 | Internationale Bahn- und Mobilitätstagung | ETH Campus in Zürich. Diese Tagung wird erneut ein breites internationales Publikum von Wissenschaftlern, Entscheidungsträgerinnen, und Fachleuten aus den Bereichen Bahn und Mobilität anziehen. Die Tagung wird im bewährten Format weitergeführt: Symposium (Donnerstag), Seminare (Freitag), gefolgt von einem technischen Ausflug Mehr

Mobility Webinar Series, Spring 2019

11. April and 16. May 2019. SCCER Mobility Young Talent Development Program. Seminar series as a platform for young scientists to present their research projects related to Mobility. Further events from the SCCER are also forthcoming, including a Start-up and Entrepreneurship Workshop. Flyer

In future, the new specialists could work on projects such as optimising mobility and logistics services. (Image: Fotolia)

ETH Mobility Initiative

ETH Zurich has launched the ETH Mobility Initiative together with the Swiss Federal Railways (SBB) as first partner to further expand research and education in the area of mobility. The call for new partners and proposals is now open. Within this framework, a long-term research programme is being established Mehr

Smarte Züge ohne Lokführer

Autonome Züge kommen – wobei: eigentlich sind sie schon da, sagt Francesco Corman. Nur wird das öffentlich kaum diskutiert, obschon der fahrerlose Schienenverkehr viele Vorteile brächte. Artikel im Zukunftsblog der ETH Zürich

Prof. Martin Savelsbergh, Georgia Tech

Current Challenges for Logistics

You missed this NSL colloquium on 14 May? The film recording is now online! Logistics and mobility of goods is facing relevant substantial challenges, which are mostly invisible to users, differently from the challenges of personal mobility, such as delays, traffic jams, etc, which we witness daily. This Mehr

Digitalization of Transport Systems | Transport Systems in the Digital Revolution 

Registration until 22 March | IVT–Seminar, workshop and inaugural lecture Prof. Dr. Francesco Corman  | 28 March 2018 | ETH Zentrum, Rämistrasse 101, Zurich

Neue Fachkräfte werden sich in Zukunft zum Beispiel um die Optimierung von Mobilitäts- und Logistikangeboten kümmern. (Bild: Fotolia)

Neue Mobilitätsinitiative lanciert

Die ETH Zürich lanciert gemeinsam mit den SBB die «ETH Mobilitäts-Initiative». Im Bereich Mobilität sollen Forschung und Lehre entscheidend ausgebaut werden, unter anderem mit neuen Professuren, wie die beiden Partner am WEF-Jahrestreffen bekanntgaben.

Rail Transport Demand Management: Call for Abstracts

Deadline for Abstracts: 1st April, 2018 | Darmstadt, Germany | 24 – 25 October 2018

Strassenverkehrstechnik: Neue Ergebnisse

30. Januar 2018 | 8:00–12:15 Uhr | IVT-Seminar Ort: HIT E51 (Siemens Auditorium), ETH Hönggerberg, Zürich