Department / Institute: Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme (IVT)
Warum pendeln die Schweizer so viel?
Estimations of the Potential and the Impact of Rail Freight in Urban Areas
The dissertation examines whether rail freight systems can be designed to allow for the integration into urban supply chains. It concludes that railway has the potential to complement the urban freight system with an alternative transport system. The challenge for planners will be to provide the freight system Mehr
Using Macroscopic Fundamental Diagrams to Estimate Traffic Heterogeneity
The macroscopic fundamental diagram provides insights on traffic flow at a macroscopic level. Given its elegance, it has become a popular tool to analyse various traffic-related problems. We show that the MFD can also be used to estimate the level of heterogeneity in a network, which allows city planners the Mehr
Connecting Large Scale Transport Models and Mobility Trace Data
The proliferation of GPS technology and high speed mobile networks presents exciting opportunities for new insights into travel behaviour. With funding from the SNSF NFP75 on Big Data, a European research team headed by the Institute for Transport Planning and Systems is exploring new avenues for the integration Mehr
Experimenting with city streets. The role of real-life experiments in understanding and changing urban mobility.
DADA: dynamische, datengesteuerte Ansätze zur Vermeidung einer stochastischer Ausbreitung von Verzögerungen im Eisenbahnverkehr [Dynamic Data Driven Approaches for Stochastic Delay Propagation Avoidance in Railways]
Reduzierung von Bahnverzögerungen, ihrer Variabilität und Ausbreitung, Betrachtung von Abläufen als stochastische Prozesse, explizite Berücksichtigung aktueller und zukünftig möglicher Verzögerungen Ziel dieses Projekts ist, eine Reihe ineinandergreifender algorithmischer Ansätze zu entwickeln, die den Bahnbetrieb durch eine Echtzeit-Verkehrssteuerung verbessern, und so Verspätungen sowie deren Variabilität und Ausbreitung im Netz Mehr
Current Challenges for Logistics
You missed this NSL colloquium on 14 May? The film recording is now online! Logistics and mobility of goods is facing relevant substantial challenges, which are mostly invisible to users, differently from the challenges of personal mobility, such as delays, traffic jams, etc, which we witness daily. This Mehr
NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2018
Innovationen im intermodalen Verkehr
Das Forschungsprojekt untersucht systematisch Innovationen, welche zur Verlagerung zusätzlicher Verkehre von der Strasse auf den Kombinierten Verkehr beitragen können, indem sie heutige Verlagerungshemmnisse reduzieren oder beseitigen. Allerdings reicht das Verlagerungspotenzial aller untersuchten Innovationen nicht aus, um die für den Aufbau neuer Relationen erforderlichen gebündelten Mengen zu erreichen. Forschungsprojekt Mehr
Future of Urban Transportation: Flying Cars
Soon when crossing the street we might need to also look towards the sky! Researchers and practitioners alike are starting to invest resources into the investigation of potential impacts of flying car systems on the transportation. Will the flying car help reduce congestion on roads? Will it bring Mehr
Management des öffentlichen Verkehrs für Grossveranstaltungen
Autonome Fahrzeuge und Nachhaltigkeit
Digitalization of Transport Systems | Transport Systems in the Digital Revolution
Neue Mobilitätsinitiative lanciert
Rail Transport Demand Management: Call for Abstracts
Uber und die Folgen in Chile
Elements of Access: Transport Planning for Engineers, Transport Engineering for Planners
Published by the Network Design Lab. Information Nothing in cities makes sense except in the light of accessibility. Transport cannot be understood without reference to the location of activities (land use), and vice versa. However, for a variety of historical reasons, transport and land use are quite divorced Mehr
Strassenverkehrstechnik: Neue Ergebnisse
Platoon – Einsatz von LKW-Platooning-Strategien zur Verbesserung des Echtzeit-Verkehrsbetriebs auf der Autobahn
Das Platooning von LKWs wurde in vielen Studien als potentieller Ansatz betrachtet, um einige der negativen Auswirkungen des Lastwagentransports auf den Autobahnen zu reduzieren. Ein Zug von LKWs wird gebildet, indem der Abstand zwischen den LKWs verringert und gleichzeitig ihre Geschwindigkeit angepasst wird. Einerseits kann das Platooning von Mehr
SignBus – Verwendung zusätzlicher Signale zur Priorisierung von Bussen an Kreuzungen mit Verkehrssignalen
In städtischen Umgebungen, in denen Busse und Autos gemischt verkehren, können Busverspätungen an Kreuzungen mit Verkehrssignalen durch Wechselwirkungen mit dem Autoverkehr verstärkt werden. Die vorliegende Forschungsarbeit wird die Verwendung zusätzlicher Signale untersuchen, um Bussen an Kreuzungen mit Verkehrssignalen Priorität einzuräumen und gleichzeitig die negativen Auswirkungen auf Autos zu Mehr
SPEED – Geschwindigkeitsbegrenzungen in städtischen Netzen überdenken
In den letzten Jahrzehnten haben Städte auf der ganzen Welt damit begonnen, Geschwindigkeitsbegrenzungen sowohl in Wohngebieten als auch in Stadtzentren zu reduzieren. In der Schweiz gibt es beispielsweise in mehr als 700 Stadtvierteln und Gemeinden Strassen und Gebiete mit 30 km/h-Begrenzungen; zudem gibt es Initiativen, um diese auf Mehr
DIPLOMAT – DesIgn, oPtimization and controL Of urban MultimodAl sysTems
Um die Physik der urbanen Mobilität zu verstehen, muss die Verkehrsdynamik multimodaler Stadtnetze unter vielen verschiedenen Szenarien, einschliesslich verschiedener Netzeigenschaften, analysiert werden. Zu diesem Zweck kann ein aggregiertes Modell für multimodale Systeme, das dem Konzept des „three-dimensional bi-modal macroscopic fundamental diagram (3D-MFD)“ [dreidimensionalen, bimodalen, makroskopischen Fundamentaldiagramms] folgt, verwendet Mehr
ConAuto – Verkehrsregelung bei vernetzten und automatisierten Fahrzeugen
Die Entwicklung von vernetzten und automatisierten Fahrzeugen ermöglicht eine flexiblere Überwachung und Steuerung der Verkehrssysteme. Ausgestattet mit Kommunikationssystemen und verschiedenen Sensoren können einem solchen System angeschlossene und automatisierte Fahrzeuge mit der Infrastruktur kommunizieren und Echtzeitinformationen wie Standort, Geschwindigkeit etc. melden. Darüber hinaus ermöglicht ein automatisiertes Fahrsystem den Verkehrsfluss Mehr
Checnet – Kopplung von anthropogenen und ökologischen Netzwerken für eine nachhaltige Landschafts- und Verkehrsplanung
Anthropogene Netzwerke, bestehend aus Siedlungen und Strassen, sind oft eine Bedrohung für ökologische Netzwerke. Um dafür zu sorgen, dass die Siedlungsentwickelung und die Zunahme des Verkehrs möglichst wenig negative Einflüsse auf die Biodiversität haben, sollen die Bedürfnisse zwischen anthropogenen und ökologischen Netzwerken untersucht und daraus Empfehlungen für die Mehr
Impacts of urban parking system on cruising traffic and policy development: The case of Zurich downtown area, Switzerland
In: Transportation Cruising-for-parking is a common phenomenon in urban areas worldwide. Properly understanding and mitigating cruising can reduce travel times, alleviate traffic congestion, and improve the local environment. In this paper, we present a case study of the city of Zurich, using a macroscopic model to analyze the current Mehr
A train rescheduling model integrating speed management for disruption management of high-speed traffic under a quasi-moving block system
In: Transportation Research Part B, Vol. 104, 638-666. Doi: 10.1016/j.trb.2017.05.008 Reducing delays in high speed railways requires searching for efficient traffic management actions (dynamic speed updates, changing train sequence) with feasible speeds and headways, under the given signaling/safety system. We use an alternative graph model in a commercial MILP Mehr
Spatial modelling of traffic volumes and mean speed values
Paper presented at the 6th Symposium of the European Association for Research in Transportation (hEART 2017), Haifa, September 2017. In the present paper a modeling approach to address the issue of mean speed prediction on a large scale network is presented. Methodologically, we exploit the family of spatial Mehr
Analysis of one-way and two-way street configurations on urban grid networks
In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. S.1-21. Mehr This paper studies traffic behaviour on one-way, two-way and two-way streets with prohibited left turns using three different methods; analytical formulations, static traffic assignment and microsimulation. While two-way networks result in shorter routes, one-way networks increase intersection throughput. Two-way networks without left Mehr
Fleet control algorithms for automated mobility: A simulation assessment for Zurich
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1270. Zurich: IVT, ETH Zurich. Mehr For the city of Zurich a fleet of autonomous taxis is simulated and controlled by different dispatching and rebalancing algorithms. The operation scheme with rebalancing is able to minimize waiting times of the service. Although a considerable amount of empty Mehr
«Switzerland is like a paradise for a transport enthusiast.»
Prof. Dr. Francesco Corman is continuing the research direction in transport system at the post left vacant by Prof. Dr. Ulrich Weidmann, who is now Vice President of Human Resources and Infrastructure of the ETH Zurich. The Italian born travel aficionado will direct research towards improving transport systems operations based Mehr
Big Data in Railway Operation: an Opportunity for Enhancing Energy Efficiency
The increasing competitiveness amongst transport modes has recently lead rail operators to start collecting microscopic data on energy consumptions. Main aim is to analyze and optimize energy efficiency during operation. It is an incredible opportunity for researchers to access to a huge amount of data for the development Mehr
NSL Veranstaltungsplakat Herbstsemester 2017
Neuer Assistenzprofessor für Transportsysteme
Effects of low speed limits on freeway traffic flow
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 77. S.257-274. Mehr Recent years have seen a renewed interest in Variable Speed Limit (VSL) strategies, and their potential as a freeway metering mechanism or a homogenization scheme. This paper uses empirical data to examine both the macroscopic and microscopic effects Mehr
Autonomous vehicles: Pedestrian heaven or pedestrian hell?
Paper presented at the 17th Swiss Transport Research Conference (STRC 2017), Ascona, Switzerland, May 17-19. PDF This paper takes a look at two possible scenarios of the impact of autonomous vehicles on pedestrian transport: a future streetscape perfectly suited for walking, with drastically reduced noise levels and exhaust emissions, Mehr
Cost-based analysis of autonomous mobility services
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1225. Zurich: IVT, ETH Zurich. PDF Diese Publikation ist ein erster Versuch, die Kostenstrukturen etablierter und künftiger, auf autonomen Fahrzeugen basierenden Mobilitätsangeboten zu ermitteln, um so auf ihre jeweilige Rolle zu schliessen. Teils entgegen mancher Voraussagen lässt sich weiterhin ein substantieller Anteil an privatem Mehr
Autonome Fahrzeuge auf der Überholspur?
Die vierte industrielle Revolution, das heisst die Automatisierung der Arbeitswelt, rollt über uns hinweg. Auch und gerade im Transportsektor sind die Änderungen spürbar und noch lange nicht abgeschlossen. Schon heute sind neue Akteure im Markt, die mit Digitalisierung und Automatisierung traditionelle Strukturen unter Druck bringen – das vermutlich Mehr
Isolated intersection control for various levels of vehicle technology: Conventional, connected, and automated vehicles
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 72, November 2016. S.109-129, ISSN 0968-090X. More This paper proposes an efficient signal control algorithm under the co-existence of conventional vehicles, connected vehicles and automated vehicles. Trajectories of the automated vehicles are modified to reduce delay and stops. Simulations show that both Mehr
CODE: ATHENS! Railway and City Development in Athens
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Mehr
A new rail optimisation model by integration of traffic management and train automation
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Mehr
Impact of autonomous vehicles on the accessibility in Switzerland
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1177. Zürich: IVT, ETH Zürich. PDF More Autonomous vehicles are expected to offer higher comfort of traveling at lower prices whilst increasing road capacity. Using the Swiss national transport model, this research simulates the impact of autonomous vehicles on accessibility. The results show substantial impacts favoring urban sprawl Mehr
NEAT – AlpTransit Lötschberg und Gotthard
ETR-Swiss Spezial. Hamburg: DVV Media Group. Mehr Die Sonderausgabe von ETR-Swiss vereint Artikel zu Entstehungsgeschichte, Planung, Bau, Bahntechnik und Betrieb der NEAT-Projekte und wagt einen Ausblick auf die Perspektiven, welche sie für Personen- und Güterverkehr schaffen.
Exploring the choice between in-store and online shopping
Paper to be presented at the 23rd EIRASS conference on Recent Advances in Retailing and Service Strategies, Edinburgh, July 2016. More The paper aims at explaining the choice between online and in-store shopping, applying an integrated choice and latent variable modeling approach. An increased acceptance level of online shopping Mehr
The effects of on-street parking on the service rate of nearby intersections
In: Journal of Advanced Transportation, 50 (4). S.406-420. PDF More An on-street parking maneuver often starts a temporary bottleneck, leading to additional delay endured by the following vehicles. If the maneuver occurs near a signalized intersection, the service rate of the intersection might be reduced. In this paper, a Mehr
Adaptive control algorithm to provide bus priority with a pre-signal
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 64. S.28-44. More The paper establishes the first real-time control algorithm for pre-signals. The algorithm combines multiple operation strategies at the intersection. It functions well with a wide range of input values and is robust to input errors. The real-time pre-signal minimizes person Mehr
Stand des Wissens zu Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr
Forschungsprojekt im Rahmen der COST Action TU1103: Operation and safety of tramways in interaction with public space. IVT-Schriftenreihe Nr. 174. Mehr Die Studie fasst den Stand des Wissens zur Sicherheit von Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr zusammen. Sie beschreibt relevante regulatorische Aspekte, analysiert die aktuelle Situation der Tramsicherheit in Mehr
Exploring the application of latent class cluster analysis for investigating pedestrian crash injury severities in Switzerland
In: Accident Analysis & Prevention, 85. S.219-228. Mehr One of the challenges in traffic safety analyses is the heterogeneous nature of safety data. The study suggests that latent class clustered regression approach is suitable for reducing heterogeneity and revealing important hidden relationships in traffic safety analyses.
Required autonomous vehicle fleet sizes to serve different levels of demand
Paper to be presented at the 95th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2016. Mehr If Autonomous Vehicles (AV) are used predominantly as shared vehicles, they promise a reduction of the required total fleet size. Using a simulation approach, this paper shows that – given certain Mehr
Generische Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 171. Mehr Die Dissertation entwickelt ausgehend von den fundamentalen Eigenschaften eines Eisenbahnsystems eine Methode für die allgemeingültige Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen. Dadurch ist es möglich, unabhängig von technischen Realisierungsformen und einem historisch gewachsenen Prozessverständnis, Regeln zu definieren, mit denen Zugfahrten sicher und zuverlässig durchgeführt werden können.