Department / Institute: Dipartimento di Ingegneria civile, ambientale e geomatica (D-BAUG)
Dr. Anastasios Kouvelas | Ingegneria e controllo del traffico
Il Dr. Anastasios Kouvelas è il direttore del gruppo di ricerca Ingegneria e controllo del traffico presso l’Istituto per la pianificazione del traffico e per i sistemi di trasporto (IVT), Dipartimento di Ingegneria civile, ambientale e geomatica del Politecnico federale di Zurigo (da agosto 2018). Prima di entrare a far parte dell’IVT, è stato ricercatore presso l’Urban Transport Systems Laboratory (LUTS) all’EPFL (2014–2018) e post-dottorando presso Partners for Advanced Transportation Technology (PATH) all’Università della California a Berkeley (2012–2014).
Exploiting Digitalisation to Plan Interventions on Large Water Distribution Networks
Cities rely heavily on the services provided by water distribution networks. These networks are large and complex, consisting of thousands of kilometres of buried pipes and dozens of facilities where water is treated, pumped and stored. Infrastructure managers are entrusted with the planning and execution of interventions on Continua
Projektstart: Historische Dynamik von Siedlungs- und Lebensraumnetzwerken
Während Siedlungsnetzwerke im vergangenen Jahrhundert wuchsen, schrumpften vor allem Lebensraumnetzwerke. Im neuen SNF-Projekt EMPHASES werden wir die Dynamik dieser Netzwerke im Schweizer Mittelland untersuchen, indem wir historische topographische Karten klassifizieren. Wir werden langfristige Regelmässigkeiten und plötzliche Veränderungen im Wachstum oder in der Schrumpfung dieser Netzwerke analysieren.
Neues Video über das Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung
Neben dem Lehrstuhl für Planung von Landschaft und Urbanen Systemen (Prof. Adrienne Grêt-Regamey) sind in den letzten Jahren zwei neue Forschungsgruppen im Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung entstanden: Raumentwicklung und Stadtpolitik (Prof. David Kaufmann) und Spatial Transformation Laboratories (PD. Dr. Joris Van Wezemael). Ein neues Video stellt die Continua
Infoveranstaltung CAS Verkehrsingenieurwesen
ValPar.CH
I valori dell’infrastruttura ecologica nei parchi svizzeri Su incarico dell’Ufficio federale dell’ambiente (UFAM), il team di ricerca interdisciplinare responsabile del progetto ValPar.CH studia i vantaggi e i valori aggiunti dell’infrastruttura ecologica (IE) nei parchi d’importanza nazionale. Questa rete di aree di grande valore ecologico costituisce la base per Continua
GLOBESCAPE
Rendere possibile la trasformazione: l’unione di progettazione e pianificazione del paesaggio per la promozione del placemaking in aree periurbane in un contesto di crescente globalizzazione. Un’urbanizzazione senza precedenti sta minacciando la diversità del paesaggio, facendo emergere nuovi problemi sociali e ambientali. Business center, zone residenziali unifamiliari e centri Continua
EMPHASES
La natura e la biodiversità non sono solo essenziali per l’esistenza delle società umane, ma sono anche minacciate dall’espansione delle città e dell’infrastruttura di trasporto. Così come le società umane dipendono da reti di insediamenti ben collegati da strade e ferrovie (reti di insediamenti), anche le specie animali Continua
Strategie a prova di futuro per reti di trasporto resilienti contro gli eventi estremi (FORESEE)
I rischi sistemici legati al trasporto non sono ben compresi tra modalità, regioni e settori interdipendenti critici diversi e ciò crea incertezza riguardo ai rischi derivanti da una grave interruzione del sistema. Mancano programmi di resilienza, soprattutto a lungo termine, integrati nell’infrastruttura di trasporto per via dell’incapacità di Continua
disP 56/4, December 2020
NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2021
Introducing Ecosystem Services-Design Loop
Until recently, urban planners and designers gave little consideration to the multifunctional design of green spaces. This was partly because quantitative information about the extent of ecosystem benefits was not readily accessible to landscape professionals. Future Cities Laboratory (FCL), Singapore-ETH Centre has developed an ‘Ecosystem Services-Design Loop’ that Continua
New Agendas Under Planetary Urbanisation: Designing Sustainable Agri-Urbanisms
What is the future of the manifold agricultural territories across the world that support contemporary cities? While discussions on urban sustainability have focused on cities and urban regions, many agricultural territories are equally exposed to rapid and far-reaching urban transformation processes with massive social and environmental implications, opening Continua
Thinking Future Systems
FCL Global addresses the globally significant challenges of expanding urbanisation and aims to create a better understanding of the relationship between the city and its surrounding region, so as to make city-regions more sustainable. Following FCL Global’s Launch Event on 2 March 2021, FCL Global Co-Director Professor Sacha Continua
COVID-19 and the Dilemma of Transport Policy Making
This short paper sets out the basic dilemma of transport policy making today, as how to strike the balance between the benefits of accessibility and the induced externalities in terms of sprawl, greenhouse gas emissions and congestion. The impacts of the Corona19 pandemic sharpens the dilemma.
FCL Global Tana – Co-designing a Blue-green Future for the Agro-urban City of Antananarivo
The capital city of Madagascar, Antananarivo, is a high-altitude city. Traditionally, the Merina culture settled on hills dominating rice cultivation in the plains. However, urban growth is changing this landscape fast as city dwellers are more and more settling in the rice plain. This growth also raises the Continua
CUARZO: Cities, Urban Planning and Architecture in the Reconstruction of the 0 Zones
The Impact of Land-use Legacies and Recent Management on Natural Disturbance Susceptibility in Mountain Forests
Mountain forests provide a wide range of ecosystem services, including carbon sequestration and protection from natural hazards. Forest cover in the European Alps has increased over the last century, but in recent years, these forests have experienced an increasing rate of natural disturbances by agents such as windthrow, Continua
Evaluating Initial Building Designs Considering Possible Future Changes and Decision Flexibility: The Example of The New PET Centre of the University Hospital of Zurich
The uncertainty on the future treatments demand, recently evidenced by the COVID-19 pandemic, makes it challenging for hospitals managers to determine the optimal design of new clinics. Flexibility can help in optimally minimizing the service risks when the benefits of the investments justify the costs, considering the dynamism of treatment Continua
Quantitative Evaluation of Highway Designs Considering Uncertainties in Future Mobility Patterns and Flexibility Using Real Options
Road owners are increasingly being confronted with the need to optimize highway design for an uncertain future. A recent research project at the Infrastructure Management Chair investigated the use of a real options-based method to evaluate alternative highway designs for a fictive case study based on the A15 Continua
Urban Policy Analysis: Theoretical and Empirical Developments
Densification: Acceptance and Socio-Economic Effects of Urban Development
Grenzen überschreiten – Räume aktivieren. Transnationale Ansätze der Raumplanung in Europa
Die Herausforderungen der europäischen Raumentwicklung sind nur in transdisziplinärer Kooperation zu bewältigen. In einem sich dynamisch verändernden Europa mit seinen komplexen Wandlungsprozessen sind neue, integrierende Planungs- und Entwurfsansätze gefragt, um den Zusammenhalt zwischen den Ländern und Regionen zu stärken.
Urban Policy Analysis: Theoretical and Empirical Developments: Call for Papers
Call for Papers by 29 January 2021. This is a call for papers for the panel Urban policy analysis: Theoretical and empirical developments that David Kaufmann (ETH Zürich) and Mara Sidney (Rutgers University) organize at the 5th International Conference on Public Policy in Barcelona from 6-8 July 2021.
Focalizzazione sulle politiche
Lo sviluppo centripeto richiede forme di governance aperte Dopo cinquant’anni di sviluppo territoriale non sostenibile per quanto riguarda l’uso di terra, il consumo di energia o i costi dell’infrastruttura, l’unica alternativa per superare questo sviluppo è la trasformazione e l’avanzamento delle strutture territoriali già presenti. Storicamente, da paesaggio Continua
Focalizzazione sulla progettazione
L’unità Trasformazione territoriale e progettazione esplora i processi e i potenziali della trasformazione territoriale e le relative conseguenze, dall’ambito di quartiere a quello transnazionale. La sua ricerca si concentra sui meccanismi di cambiamento e sui metodi dei processi collaborativi di trasformazione territoriale, utilizzando la progettazione come elemento chiave Continua
disP 56/3, September 2020
The Role of Information to Passengers in Public Transport Disruptions
During public transport disruptions, the performance of the public transport network is degraded due to unexpected events, resulting in delays and inconvenience for passengers. Therefore, the infrastructure managers and operating companies typically generate a new public transport timetable, called disposition timetable, to reduce passengers’ delays, thereby limiting a Continua
Identifying Changes in Bicycle Accident Trends Using GIS and Time Series Information in the City of Zürich
This paper presents a case study based on accident reports from the Zurich City Police. Using a joint GIS and time series analysis based on negative binomial regression, the data is analyzed to identify trends in accident development for several accident subgroups (e.g., bicycle accidents, senior citizen accidents, Continua
Considering Automated Vehicle Deployment Uncertainty in the Design of Optimal Parking Garages Using Real Options
Parking garages are often currently designed assuming that parking demand will be stable over their lifetime. The looming mobility shift towards automated vehicles (AVs), however, makes parking demand highly uncertain, with some scenarios leading to its complete disappearance at some time in the near future. The design of Continua
Sustainable Funding Strategies for Stormwater Infrastructure Management: A System Dynamics Model
Most cities in Canada do not charge a stormwater fee; consequently, stormwater programs may need to compete with other funding priorities in public works. This often leads to a lack of dedicated and predictable cash flow, which can limit municipalities’ capacity to sustain stormwater services.
Aktualisierung Raum+ Kanton Obwalden
Raum+ schafft sachliche Grundlagen zur Übersicht von freien Baulandreserven. Im Kanton Obwalden wurde 2016 eine Ersterhebung durchgeführt. Im Sommer 2020 wurde der gesamte Perimeter aktualisiert. Dabei sind die Gespräche mit den Gemeindevertreter*innen ein zentraler Ansatz der Methode. Die aktualisierten Daten sind auf der Raum+-Plattform aufgeschaltet und stehen den Continua
Participatory Multi-objective Optimization for Planning Dense and Green Cities
In many cities around the world, urban ecosystem services (UES) are under pressure. With a growing urban population, the pressure on UES in the remaining open spaces increases. The planning of new residential areas to accommodate urban dwellers increasingly requires the consideration of UES, especially when taking into Continua
3D DSS for Supporting the Planning of Electric Power Systems
In a cooperation between the Institute of Cartography and Geoinformation (IKG) and the Chair of Planning of Landscape and Urban Systems (PLUS) a 3D Decision Support System (3D DSS) has been developed as a communication tool to support the planning of power lines. Now the 3D DSS has Continua
Transforming Knowledge Systems for Life on Earth: Visions of Future Systems and how to get there
Formalised knowledge systems are important but arguably failing humanity when their impact is measured against the level of progress being made in stimulating the societal changes needed to address challenges like climate change. In this research we used a novel futures-oriented and participatory approach that asked what future Continua
Communicating Railway Delays and Adjusted Timetables: the Role of Incomplete Information to Passengers in Railway Operations
In case of railway delays, train operating companies update the planned timetable to the actual disturbed conditions to keep offering high quality services to travellers. Passengers face an adjusted service, and corrective actions (a disposition timetable). This communication is often assumed to be perfect, complete and immediate, which Continua
Influenza delle variabili non legate al trasporto sulla scelta dei mezzi di trasporto (SVI 2015/007)
Finora nella pianificazione e nella politica dei trasporti è stata prestata scarsa attenzione agli effetti sulla scelta dei mezzi di trasporto delle variabili non legate al trasporto – ovvero anche delle caratteristiche non direttamente misurabili, qualitative e cognitivo-emozionali di nuclei familiari e singoli. Se nella pratica si conoscessero Continua
Soluzioni di ripiego adottate dagli utenti di treni e pullman nel trasporto a lunga distanza in Svizzera
Questo progetto di ricerca studia le soluzioni di ripiego adottate dagli abitanti della Svizzera tedesca e francese relativamente ai viaggi in pullman e treno nel sistema di trasporto pubblico a lunga distanza svizzero (almeno 50 km). Nell’ambito di un esperimento di scelta basato sui viaggi a lunga distanza Continua
MOBIS-COVID-19. Abitudini di mobilità in Svizzera – Uno studio sul Coronavirus
Per rallentare la diffusione del Coronavirus, alla popolazione è stato ordinato di restare a casa il più possibile. Questa misura ha avuto quindi un forte impatto sulle nostre abitudini di mobilità quotidiana. Ma chi ne è interessato e come? Il progetto di ricerca MOBIS-COVID-19, un’iniziativa del Politecnico Federale Continua
Monitoraggio basato su agenti della diffusione di malattie con modelli dinamici delle abitudini di viaggio durante una pandemia
Les modèles de diffusion constituent un outil essentiel pour coordonner la réaction face à une épidémie. Leurs résultats aident les décisionnaires à formuler des stratégies de vaccination et de tests ou à déterminer des quarantaines ou des quasi quarantaines, ainsi que les récentes «mesures exceptionnelles». Ce projet améliorera Continua
MaaS Bundle Design
Mobility service bundling has received a lot of attention recently due to its centrality to Mobility as a Service (MaaS) business models and potential to foster sustainable travel behavior. Despite an increasing number of academic studies and commercial trials, however, there is a surprising dearth of research on Continua
Urban Design and the Technological Shift in Transportation
Urbane Transformationen
Il San Gottardo, che ostacolo!
Il San Gottardo è stato ed è tuttora protagonista di grandi progetti: dalla costruzione della galleria ferroviaria e poi di quella stradale fino ai cantieri dell’AlpTransit. Queste grandi opere ingegneristiche consentono di accorciare i tempi di percorrenza fra nord e sud. Collegamento agli archivi dell’ Memobase
Paesaggio e industria
Il crescente benessere generato dal boom economico – minato poi dalla crisi petrolifera del 1973 – comporta un aumento dei consumi e dell’utilizzo di superfici ed energia e, di pari passo, marcati cambiamenti a livello di paesaggio. Collegamento agli archivi dell’ Memobase
Un aeroporto sull’altopiano del Grosses Moos
La correzione delle acque del Giura permette uno sfruttamento agricolo intensivo del Grosses Moos. Fra le più estese pianure della Svizzera, questo altopiano è ripetutamente mira di progetti che necessitano di grandi superfici, come l’aeroporto continentale (1945-72) e un grande insediamento industriale a Galmiz (2005). Nessuno dei due, Continua
Una casa itinerante
Alcune case dei quartieri settentrionali di Basilea vengono sacrificate sull’altare del cantiere della A2, prevista per raccordare la Svizzera alla Germania. Oggi il passaggio dell’autostrada è stato camuffato, permettendo così di rivalutare questi quartieri. Collegamento agli archivi dell’ Memobase
La crisi dell’alloggio
Gli anni Sessanta sono caratterizzati da una forte penuria degli alloggi, dovuta soprattutto alla crescente migrazione dalla campagna alla città, all’aumento delle famiglie sempre più piccole e all’afflusso di manodopera straniera. Nascono così progetti innovativi per cercare di porre rimedio. Collegamento agli archivi dell’ Memobase