SODA – Controllo del traffico autorganizzato, distribuito e adattivo

Questo progetto di ricerca ha come obiettivo principale lo sviluppo di un sistema di gestione del traffico intelligente, funzionante in maniera automatica, distribuita e autorganizzata per il controllo di (i) segnaletica stradale luminosa e (ii) instradamento con i sensori avanzati più recenti sulla base di dati campionati come Continua

OptFlow – Stima del tempo di percorrenza con sensori a videocamera FLIR

I sensori innovativi possiedono un elevato potenziale nel campo della gestione del traffico in città. Negli ultimi tempi hanno assunto una notevole importanza soprattutto le videocamere termiche, che si intende ora utilizzare presso il Dipartimento del traffico [Dienstabteilung Verkehr, DAV] della città di Zurigo. La rilevazione di tempi Continua

RECCE – Stima e controllo in tempo reale del traffico autostradale

Questo progetto si concentra sullo sviluppo di soluzioni di controllo integrate (ovvero conteggio sulle rampe [ramp metering, RM] coordinato e limiti di velocità variabili [variable speed limits, VSL]) per la gestione delle code sulle reti autostradali. Un’efficiente soluzione in tempo reale di questo problema richiede lo sviluppo di Continua

«Densifying Switzerland»: accettazione e sostegno pubblico a progetti di densificazione in città svizzere

Il progetto di ricerca “Densifying Switzerland”, finanziato dal FNS, esamina i fattori che influenzano l’accettazione e il sostegno democratico locale a progetti di densificazione nelle 162 città svizzere. La densificazione è il paradigma centrale delle attuali revisioni della Legge federale sulla pianificazione del territorio. C’è un vasto consenso Continua

Neues Center für nachhaltige Mobilität der Zukunft lanciert

Zukunftsfähige Verkehrs- und Transportsysteme sind gefragt, die das Ziel unterstützen, die Treibhausgasemissionen bis 2050 auf Netto Null zu senken und erneuerbare Energiequellen zu nutzen. Die ETH-Schulleitung hat der Gründung des neuen «Center for Sustainable Future Mobility» (CSFM) als Kompetenzzentrum der ETH Zürich zugestimmt und eine Anschubfinanzierung für vier Continua

Sviluppo urbano a prova di futuro. Valutazione dell’impatto delle risorse flessibili nella gestione di scenari futuri incerti

Il progetto è stato finanziato dal Network City and Landscape (NSL) con l’intento di studiare l’impatto delle configurazioni flessibili nella gestione dell’incerta domanda futura di uffici. La potenziale crescita della modalità di lavoro a distanza è fonte di grande incertezza per quanto riguarda la domanda futura di uffici. Continua

Quadro di sostegno decisionale multi-stakeholder per l’identificazione e la valutazione di interventi di miglioramento della resilienza per sistemi infrastrutturali interdipendenti

I sistemi infrastrutturali sono soggetti a eventi rischiosi che ne compromettono la funzionalità e da cui scaturiscono conseguenze dirette e indirette sia per i relativi stakeholder che per il pubblico. Pertanto i responsabili delle infrastrutture devono mettere in atto interventi volti a migliorare la resilienza del proprio sistema Continua

Umfrage zum Forschungs-, Lehr- und Ausbildungsbedarf in der Raumentwicklung aus Praxissicht

Was wären gegenwärtig für die Schweizer Planungspraxis relevante Forschungs- und Lehrthemen? Wie positionieren sich die Raumentwicklungsabteilungen der Schweizer Hochschulen mit Blick auf die Bedürfnisse der Fachpraxis? Wenn Sie solche Fragen auch schon beschäftigt haben, dann können Sie jetzt die letzte Gelegenheit nutzen, um die Umfrage der Spatial Transformation Continua

Mantenimento della stabilità dell’orario ferroviario e gestione delle riserve di programmazione oraria tramite la pianificazione digitalizzata degli interventi sui binari (STABILITY)

Il futuro del trasporto su rotaia vedrà fluire senza intoppi i treni passeggeri e merci dal luogo di provenienza a quello di destinazione. Le potenziali interruzioni dovute a inconvenienti ferroviari verranno previste attraverso il largo uso di tecnologie di sorveglianza e saranno evitate tramite l’implementazione di piani d’azione Continua

15. Tagung Landmanagement: Landmanagement und Ökologie

12. November 2021 | ETH Zürich, Audimax (HG F 30). Gegebenenfalls wird die Veranstaltung als Hybrid-​Tagung (Online und Präsenz) durchgeführt.

Eine Karte der Raumqualität aus Sicht der Bevölkerung

Wie erleben wir die Atmosphäre eines Ortes, wo fühlen wir uns sicher? «Streetwise» stellt die menschliche, visuelle Wahrnehmung von (Vor-) Plätzen, Gehwegen, Strassen usw. mit Hilfe von künstlicher Intelligenz dar. Planerinnen und Planer erhalten so eine Entscheidungsunterstützung. Die zentrale Variable der Innenentwicklung, nämlich die Wahrnehmung von Qualität, kann Continua

Luzerner Hotels rüsten sich für die Rückkehr der Gäste

12. September 2021, 10:30 – 12:00 Uhr | Luzern, Hotel Schweizerhof, Schweizerhofquai 3, Bringolfsaal. Europäische Tage des Denkmals 2021. Kommentierte Präsentation von historischem Bild- und Filmmaterial und Dokumenten. Live-Diskussion mit heutigen Exponenten.

Raumplanung: Böse Stadt, gute Landschaft?

30. August 2021, 19:00 bis ca. 21:00 Uhr | Alte Zentralwäscherei, Josefstrasse 219, 8005 Zürich (BlueLion). Podiumsdiskussion im Rahmen der Scientifica 2021 «natürlich.künstlich».

NSL Forum: Pandemie? Mitten im Klimawandel. Was bedeutet das für die räumliche Entwicklung der Schweiz? Ein Dialog.

Video jetzt online! In einem Dialog für Praxis und Hochschulen nahm das Netzwerk Stadt und Landschaft (NSL) der ETH Zürich am 11. November im Volkshaus Zürich eine Standortbestimmung für die räumliche Entwicklung in der Schweiz vor. Ausgangspunkt bildeten Erkenntnisse aus der Pandemiesituation, Hintergrund der Klimawandel. Die Tagung war Continua

New Center for Augmented Computational Design at ETH Zurich

Die ETH Zürich hat kürzlich ein neues Zentrum für erweitertes computergestütztes Entwerfen in Architektur und Bauingenieurwesen ins Leben gerufen. 24 Professuren, darunter die NSL-Professur von Christophe Girot, bündeln unter dem Namen Design++ ihre Kräfte, um digital erweiterte Entwurfsmethoden zu entwickeln, die rationale und intuitive Entscheidungen während des Entwurfsprozesses Continua

Modeling, Estimation, and Control in Large-scale Urban Road Networks with Remaining Travel Distance Dynamics 

What if Trip Lengths are not Homogeneous? In this work, together with the colleagues at EPFL, we study how trip lengths heterogeneity can affect the aggregated dynamics on a network-level approach.

Dr. Anastasios Kouvelas | Ingegneria e controllo del traffico

Il Dr. Anastasios Kouvelas è il direttore del gruppo di ricerca Ingegneria e controllo del traffico presso l’Istituto per la pianificazione del traffico e per i sistemi di trasporto (IVT), Dipartimento di Ingegneria civile, ambientale e geomatica del Politecnico federale di Zurigo (da agosto 2018). Prima di entrare a far parte dell’IVT, è stato ricercatore presso l’Urban Transport Systems Laboratory (LUTS) all’EPFL (2014–2018) e post-dottorando presso Partners for Advanced Transportation Technology (PATH) all’Università della California a Berkeley (2012–2014).

Exploiting Digitalisation to Plan Interventions on Large Water Distribution Networks

Cities rely heavily on the services provided by water distribution networks. These networks are large and complex, consisting of thousands of kilometres of buried pipes and dozens of facilities where water is treated, pumped and stored. Infrastructure managers are entrusted with the planning and execution of interventions on Continua

Projektstart: Historische Dynamik von Siedlungs- und Lebensraumnetzwerken

Während Siedlungsnetzwerke im vergangenen Jahrhundert wuchsen, schrumpften vor allem Lebensraumnetzwerke. Im neuen SNF-Projekt EMPHASES werden wir die Dynamik dieser Netzwerke im Schweizer Mittelland untersuchen, indem wir historische topographische Karten klassifizieren. Wir werden langfristige Regelmässigkeiten und plötzliche Veränderungen im Wachstum oder in der Schrumpfung dieser Netzwerke analysieren.

Neues Video über das Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung

Neben dem Lehrstuhl für Planung von Landschaft und Urbanen Systemen (Prof. Adrienne Grêt-Regamey) sind in den letzten Jahren zwei neue Forschungsgruppen im Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung entstanden: Raumentwicklung und Stadtpolitik (Prof. David Kaufmann) und Spatial Transformation Laboratories (PD. Dr. Joris Van Wezemael). Ein neues Video stellt die Continua

Infoveranstaltung CAS Verkehrsingenieurwesen

Das Verkehrssystem verändert sich rasant. Neue Angebote setzen neue Massstäbe an Komfort. Neue technische Möglichkeiten stellen alte Praktiken in Frage, z.B. beim Fahrscheinverkauf oder bei der Lichtsignalsteuerung.

ValPar.CH

I valori dell’infrastruttura ecologica nei parchi svizzeri Su incarico dell’Ufficio federale dell’ambiente (UFAM), il team di ricerca interdisciplinare responsabile del progetto ValPar.CH studia i vantaggi e i valori aggiunti dell’infrastruttura ecologica (IE) nei parchi d’importanza nazionale. Questa rete di aree di grande valore ecologico costituisce la base per Continua

GLOBESCAPE

Rendere possibile la trasformazione: l’unione di progettazione e pianificazione del paesaggio per la promozione del placemaking in aree periurbane in un contesto di crescente globalizzazione. Un’urbanizzazione senza precedenti sta minacciando la diversità del paesaggio, facendo emergere nuovi problemi sociali e ambientali. Business center, zone residenziali unifamiliari e centri Continua

EMPHASES

La natura e la biodiversità non sono solo essenziali per l’esistenza delle società umane, ma sono anche minacciate dall’espansione delle città e dell’infrastruttura di trasporto. Così come le società umane dipendono da reti di insediamenti ben collegati da strade e ferrovie (reti di insediamenti), anche le specie animali Continua

Strategie a prova di futuro per reti di trasporto resilienti contro gli eventi estremi (FORESEE)

I rischi sistemici legati al trasporto non sono ben compresi tra modalità, regioni e settori interdipendenti critici diversi e ciò crea incertezza riguardo ai rischi derivanti da una grave interruzione del sistema. Mancano programmi di resilienza, soprattutto a lungo termine, integrati nell’infrastruttura di trasporto per via dell’incapacità di Continua

disP 56/4, December 2020

disP – The Planning Review, Volume 56, Issue 4, December 2020 is now available online on Taylor & Francis Online.

NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2021

Das neue NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2021 ist da!

Introducing Ecosystem Services-Design Loop

Until recently, urban planners and designers gave little consideration to the multifunctional design of green spaces. This was partly because quantitative information about the extent of ecosystem benefits was not readily accessible to landscape professionals. Future Cities Laboratory (FCL), Singapore-ETH Centre has developed an ‘Ecosystem Services-Design Loop’ that Continua

New Agendas Under Planetary Urbanisation: Designing Sustainable Agri-Urbanisms

What is the future of the manifold agricultural territories across the world that support contemporary cities? While discussions on urban sustainability have focused on cities and urban regions, many agricultural territories are equally exposed to rapid and far-reaching urban transformation processes with massive social and environmental implications, opening Continua

Thinking Future Systems

FCL Global addresses the globally significant challenges of expanding urbanisation and aims to create a better understanding of the relationship between the city and its surrounding region, so as to make city-regions more sustainable. Following FCL Global’s Launch Event on 2 March 2021, FCL Global Co-Director Professor Sacha Continua

COVID-19 and the Dilemma of Transport Policy Making

This short paper sets out the basic dilemma of transport policy making today, as how to strike the balance between the benefits of accessibility and the induced externalities in terms of sprawl, greenhouse gas emissions and congestion. The impacts of the Corona19 pandemic sharpens the dilemma.

FCL Global Tana – Co-designing a Blue-green Future for the Agro-urban City of Antananarivo

The capital city of Madagascar, Antananarivo, is a high-altitude city. Traditionally, the Merina culture settled on hills dominating rice cultivation in the plains. However, urban growth is changing this landscape fast as city dwellers are more and more settling in the rice plain. This growth also raises the Continua

CUARZO: Cities, Urban Planning and Architecture in the Reconstruction of the 0 Zones

The Creation of the First Japanese Cities, the Recovery After the Second World War and the Reconstruction of the Cities of the North After the Tsunami of 2011.

The Impact of Land-use Legacies and Recent Management on Natural Disturbance Susceptibility in Mountain Forests

Mountain forests provide a wide range of ecosystem services, including carbon sequestration and protection from natural hazards. Forest cover in the European Alps has increased over the last century, but in recent years, these forests have experienced an increasing rate of natural disturbances by agents such as windthrow, Continua

Evaluating Initial Building Designs Considering Possible Future Changes and Decision Flexibility: The Example of The New PET Centre of the University Hospital of Zurich

The uncertainty on the future treatments demand, recently evidenced by the COVID-19 pandemic, makes it challenging for hospitals managers to determine the optimal design of new clinics. Flexibility can help in optimally minimizing the service risks when the benefits of the investments justify the costs, considering the dynamism of treatment Continua

Quantitative Evaluation of Highway Designs Considering Uncertainties in Future Mobility Patterns and Flexibility Using Real Options

Road owners are increasingly being confronted with the need to optimize highway design for an uncertain future. A recent research project at the Infrastructure Management Chair investigated the use of a real options-based method to evaluate alternative highway designs for a fictive case study based on the A15 Continua

Urban Policy Analysis: Theoretical and Empirical Developments

Panel at the 5th International Conference on Public Policy in Barcelona from 6–8 July 2021, registration until 28 June. This panel will explore theoretical and empirical developments of urban policy analysis.

Densification: Acceptance and Socio-Economic Effects of Urban Development

4 October, 17:15 – approx. 17:40 | Inaugural lecture David Kaufmann | ETH Zürich, Rämistrasse 101, F 30 (Auditorium Maximum).

Grenzen überschreiten – Räume aktivieren. Transnationale Ansätze der Raumplanung in Europa

Die Herausforderungen der europäischen Raumentwicklung sind nur in transdisziplinärer Kooperation zu bewältigen. In einem sich dynamisch verändernden Europa mit seinen komplexen Wandlungsprozessen sind neue, integrierende Planungs- und Entwurfsansätze gefragt, um den Zusammenhalt zwischen den Ländern und Regionen zu stärken.

Urban Policy Analysis: Theoretical and Empirical Developments: Call for Papers

Call for Papers by 29 January 2021. This is a call for papers for the panel Urban policy analysis: Theoretical and empirical developments that David Kaufmann (ETH Zürich) and Mara Sidney (Rutgers University) organize at the 5th International Conference on Public Policy in Barcelona from 6-8 July 2021.

Focalizzazione sulle politiche

Lo sviluppo centripeto richiede forme di governance aperte Dopo cinquant’anni di sviluppo territoriale non sostenibile per quanto riguarda l’uso di terra, il consumo di energia o i costi dell’infrastruttura, l’unica alternativa per superare questo sviluppo è la trasformazione e l’avanzamento delle strutture territoriali già presenti. Storicamente, da paesaggio Continua

Focalizzazione sulla progettazione

L’unità Trasformazione territoriale e progettazione esplora i processi e i potenziali della trasformazione territoriale e le relative conseguenze, dall’ambito di quartiere a quello transnazionale. La sua ricerca si concentra sui meccanismi di cambiamento e sui metodi dei processi collaborativi di trasformazione territoriale, utilizzando la progettazione come elemento chiave Continua

disP 56/3, September 2020

disP – The Planning Review, Volume 56, Issue 3, September 2020 is now available online on Taylor & Francis Online.

The Role of Information to Passengers in Public Transport Disruptions

During public transport disruptions, the performance of the public transport network is degraded due to unexpected events, resulting in delays and inconvenience for passengers. Therefore, the infrastructure managers and operating companies typically generate a new public transport timetable, called disposition timetable, to reduce passengers’ delays, thereby limiting a Continua

Identifying Changes in Bicycle Accident Trends Using GIS and Time Series Information in the City of Zürich

This paper presents a case study based on accident reports from the Zurich City Police. Using a joint GIS and time series analysis based on negative binomial regression, the data is analyzed to identify trends in accident development for several accident subgroups (e.g., bicycle accidents, senior citizen accidents, Continua

Considering Automated Vehicle Deployment Uncertainty in the Design of Optimal Parking Garages Using Real Options

Parking garages are often currently designed assuming that parking demand will be stable over their lifetime. The looming mobility shift towards automated vehicles (AVs), however, makes parking demand highly uncertain, with some scenarios leading to its complete disappearance at some time in the near future. The design of Continua

Sustainable Funding Strategies for Stormwater Infrastructure Management: A System Dynamics Model

Most cities in Canada do not charge a stormwater fee; consequently, stormwater programs may need to compete with other funding priorities in public works. This often leads to a lack of dedicated and predictable cash flow, which can limit municipalities’ capacity to sustain stormwater services.

Aktualisierung Raum+ Kanton Obwalden

Raum+ schafft sachliche Grundlagen zur Übersicht von freien Baulandreserven. Im Kanton Obwalden wurde 2016 eine Ersterhebung durchgeführt. Im Sommer 2020 wurde der gesamte Perimeter aktualisiert. Dabei sind die Gespräche mit den Gemeindevertreter*innen ein zentraler Ansatz der Methode. Die aktualisierten Daten sind auf der Raum+-Plattform aufgeschaltet und stehen den Continua

Participatory Multi-objective Optimization for Planning Dense and Green Cities

In many cities around the world, urban ecosystem services (UES) are under pressure. With a growing urban population, the pressure on UES in the remaining open spaces increases. The planning of new residential areas to accommodate urban dwellers increasingly requires the consideration of UES, especially when taking into Continua

3D DSS for Supporting the Planning of Electric Power Systems

In a cooperation between the Institute of Cartography and Geoinformation (IKG) and the Chair of Planning of Landscape and Urban Systems (PLUS) a 3D Decision Support System (3D DSS) has been developed as a communication tool to support the planning of power lines. Now the 3D DSS has Continua