• Categories

  • Departments / Institutes


Exploring the application of latent class cluster analysis for investigating pedestrian crash injury severities in Switzerland

In: Accident Analysis & Prevention, 85. S.219-228.  Mehr One of the challenges in traffic safety analyses is the heterogeneous nature of safety data. The study suggests that latent class clustered regression approach is suitable for reducing heterogeneity and revealing important hidden relationships in traffic safety analyses.

Field Instruments of Design

Heft Nr. 19 der Schriftenreihe «Pamphlet». Zürich: gta Verlag.  Mehr This issue of Pamphlet argues that it is impossible to design landscapes without a thorough knowledge of field instruments – they measure the geometry of the land, observe and describe physical features, and help to conceive the «Topology» of More

Reclaiming Backlanes: Design Vision for Increasing Building Performance and Reprogramming Common Spaces

Singapore: Future Cities Laboratory (FCL).  Mehr Based on a project at the FCL to reprogramme backlanes of shophouses into viable and high quality common spaces, while improving energy efficiency by 50%. These design visions mark the convergence of studies in energy efficiency, pedestrian movement, historic building stock analysis and More

Required autonomous vehicle fleet sizes to serve different levels of demand

Paper to be presented at the 95th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2016. Mehr If Autonomous Vehicles (AV) are used predominantly as shared vehicles, they promise a reduction of the required total fleet size. Using a simulation approach, this paper shows that – given certain More

Brachlandschaften / Wastelands

In: Goldbach, Ines (Hrsg.): Lara Almarcegui. Kunsthaus Baselland. Basel: Christoph Merian Verlag. S.113–121. Mehr Die Verbrachung von grossflächigen Landschaftsräumen ist ein weltweit zunehmendes Phänomen, das speziell in Europa zu einer rasanten Transformation traditioneller Kulturlandschaften führt. Der Artikel zeigt auf, wie die Verwilderung und starke Verwaldung von ehemaligen Landwirtschaftsflächen unser More

Habitat Marocain Documents: Dynamics Between Formal and Informal Housing

Zurich: Park Books.  Mehr Casablanca’s Habitat Marocain housing project was built between 1954 and 1956 by the Swiss architects Jean Hentsch and André Studer. The book explores the process of designing and building Habitat Marocain, as well as the increasingly informal further development of the project. Habitat Marocain More

radikal normal. Positionen zur Architektur der Stadt

Ostfildern: Hatje Cantz.  Mehr Der Kreislauf zwischen Warenproduktion und Warenverbrauch hat auch die Architektur der Stadt ergriffen. Sowohl aus ökonomischer als auch aus ökologischer Sicht erscheint die sich daraus ergebende Verschwendung problematisch. Die zusammengetragenen Aufsätze sind Aufrufe gegen die exaltierte Globalisierung der Stadt und ihre Auflösung in gesichtslose More

Generische Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 171.  Mehr Die Dissertation entwickelt ausgehend von den fundamentalen Eigenschaften eines Eisenbahnsystems eine Methode für die allgemeingültige Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen. Dadurch ist es möglich, unabhängig von technischen Realisierungsformen und einem historisch gewachsenen Prozessverständnis, Regeln zu definieren, mit denen Zugfahrten sicher und zuverlässig durchgeführt werden können.

Theoretikerinnen des Städtebaus. Texte und Projekte für die Stadt

Berlin: Reimer.  Mehr In dieser Studie wird der Beitrag der Frauen an der konzeptionellen Erarbeitung von Städtebau präsentiert – ein bedeutendes, bis jetzt noch ungeschriebenes Kapitel der Städtebaugeschichte. Sie erweitert nicht nur den Horizont der städtebaulichen Historiographie, sondern begibt sich auch auf die Suche nach neuen und produktiven More

System dynamics of urban traffic based on its parking-related-states

In: Transportation Research part B: Methodological.  Mehr PDF The urban parking and traffic systems are essential components of the overall urban transportation structure. The interactions between them can be highly influential to their performance. Here, we propose a methodology to model macroscopically such interactions and evaluate their effects on More

Gesamtwirtschaftliche Effekte des öffentlichen Verkehrs mit besonderer Berücksichtigung der Verdichtungs- und Agglomerationseffekte

Schlussbericht an SBB Lab, St. Gallen. Bern und Zürich: IVT, ETH Zürich und Ecoplan.  Mehr Mit dieser Studie wurden zum ersten Mal für die Schweiz die Agglomerationseffekte (wider economic benefits) quantifiziert und räumlich analysiert. Eine Verbesserung der ÖV-Erreichbarkeit um 100 Prozent führt zu einer Produktivitätssteigerung von durchschnittlich 1 bis More

The Renaissance of Nakta Mountain

Topos, 91. Callwey, Munich.  Mehr The article illustrates recent design trends in South Korea`s landscape architecture. As the country’s prosperity slowly increased after the Korean War, South Korea began to develop a design vocabulary based on its own traditions and culture. Using the example of Naksan Park, the More

Social Networks and Travel Behaviour

Ashgate, Surray (UK).  Mehr Leisure travel is increasing in importance and is more complex and variable than work-related travel. Providing an overview of selected exemplary studies, this volume addresses the overlap between transport planning and methods of social network analysis; applied methods of social network analysis and related More

Landschaft im Gespräch. Sechs Dialoge und ein Epilog

Wien: Passagen Verlag.  Mehr Fünf Dialoge mit Persönlichkeiten aus Architektur (Gion A. Caminada), Literatur (Andreas Maier, Martin Pollack) und Philosophie (Axel Honneth, Lothar Schäfer) nähern sich der «Landschaft» und legen Elemente eines ästhetischen Landschaftsverständnisses frei. Eine Bildstrecke des Fotografen Christian Vogt und ein Epilog des Naturästhetikers Jörg Zimmermann More

Evaluation of trade-offs between two data sources for the accurate estimation of OD matrices

In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. DOI 10.1080/21680566.2015.1025892  Mehr The paper evaluates the trade-offs between loop detector data and floating car data for the real-time estimation of origin–destination matrices in small networks. Results are used to evaluate the trade-offs between loop detector coverage and the penetration rate of floating car More

Global Schindler Award 2015 Shenzhen Essays Projects

Schindler Group and ETH Zürich.  Mehr As a companion to the Global Schindler Award 2015 that was curated by the Chair of Prof. Kees Christiaanse, the essays and projects in this book present possible strategies and design approaches to the challenge of rapid urbanization and the related spatial, More

Young-Old: Urban Utopias of an Aging Society.

Zürich: Lars Müller Publishers.   More Young-Old examines contemporary architectural and urban mutations that have emerged as a consequence of one of the key demographic transformations of our time: aging populations. Distinguishing between different phases of old age, the book identifies the group known as the «young old» More

From absolute protection to controlled disaster: New perspectives on flood management in times of climate change

In: Journal of Landscape Architecture, 10 (1). S.16–25.  More How we conceive of flood disaster and the means to protect ourselves have evolved radically through centuries. Following centuries of deluge angst and blinding technicism, current adaptation projects bring about a new perspective that reintegrates flooding into spatial perception More

Forget About Utopia

In: Hou, Jeffrey; Spencer, Benjamin; Way, Thaisa; Yocom, Ken (Hrsg.): Now Urbanism: The Future City Is Here. Routledge.  More This book explores the intersections of critical inquiry and immediate, substantive actions. The contributions recognize the rich complexities of the present city not as barriers or obstacles but as grounds for uncovering opportunity More

Integrated Transport and Land Use Modeling for Sustainable Cities

Lausanne: EPFL Press, distributed by Routledge.  More Sustainable development is a goal of planners and politicians and ever more prominent for urban areas where development agglomerates. The SustainCity consortium further developed the methodology and tools for integrated modelling and analysis of land use transport systems. The IVT implemented More

How international borders affect local public transport: Analyses and evaluations of cross-border agglomerations in Switzerland. France and Germany

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 167  PDF This dissertation report examines the various effects that international borders exert on local public transport systems in high density agglomerations with regard to demand, passenger expectations and framework conditions. Furthermore, it identifies related challenges and derives approaches and recommendations from the analysis.

Shape Grammars Overview and Assessment for Transport and Urban Design – Review, Terminology, Assessment, and Application

In: Journal of Transport and Land Use.  Mehr Transport and urban planners increasingly deploy shape grammars especially in simulations and procedural models. The paper sheds light on the terminology and bridges the gap to the natural language context. An approach is suggested for standardized shape grammars definitions and More

Partial proportional odds model: An alternate choice for analyzing pedestrian crash injury severities

In: Accident Analysis & Prevention, 72. S.330–340.  Mehr This study is based on a five-year national pedestrian safety dataset for Switzerland. It explores the application of a partial proportional odds (PPO) model to bridge the gap between conventional crash injury severity models. The study shows that PPO models More

The City as Resource

Texts and Projects 2005–2014, Chair of Prof. Kees Christiaanse, ETH Zurich. Jovis, Berlin.  Mehr The city itself is a resource, as it opens up a wide range of possibilities for every individual and for society as a whole. The city is not an inexhaustible resource, however. Only if More

Effects of non-aeronautical activities at airports on the public transport access system: A case study of Zurich Airport

In: Journal of Air Transport Management (online 9 September 2014) ISSN 0969-6997.  Mehr Non-aeronautical activities at airports generate travellers that have different characteristics than air passengers or airport employees. The study investigated at the case of Zurich airport if this leads to increased public transport ridership, mode share, More

Siedlungsflächenmanagement Schweiz. Problemorientierte Flächenübersichten als zentrale Grundlage für eine Siedlungsentwicklung nach innen

Publikationen des Instituts für Raum- und Landschaftsentwicklung (IRL) der ETH Zürich, Band 7. vdf Hochschulverlag.  Mehr Der haushälterische Umgang mit dem Boden kann nur durch ein wirkungsvolles Siedlungsflächenmanagement umgesetzt werden. Was darunter zu verstehen ist und wie die Operationalisierung erfolgen kann, wird in diesem Buch nachgegangen. Basierend auf Ergebnissen More

Enzyklopädie zum gestalteten Raum. Im Spannungsfeld zwischen Stadt und Landschaft

Zürich. Mehr Ausgehend von einer ganzheitlichen, synoptischen Sicht untersucht die Publikation die Mechanismen der Gestaltung des eng verwobenen Kulturraums von Stadt und Landschaft. Aus einer entschieden historischen Perspektive und einem die Planungs-, Geistes- und Kulturwissenschaften verbindenden Blickwinkel werden annähernd 40 Elemente unserer physischen Umwelt exemplarisch analysiert.

Back to Form. Landscape Architecture and Representation in Europe after the Sixties

In: Waldheim, Charles; Hansen, Andrea (Hrsg.): Composite Landscapes. Photomontage and Landscape Architecture. Ostfildern: Hatje Cantz. S.92–115. Mehr Composite Landscapes examines one of landscape architecture’s most recognizable representational forms, the montage view. The volume gathers work from a select group of influential contemporary artists and a dozen of the world’s More

Landschaft als Wunderkammer. Fragen nach einer Haltung. / Landscape as a Cabinet of Curiosities. In Search of a Position

Professur Günther Vogt, Departement Architektur ETH Zürich. Lars Müller Publishers.  Mehr An fünf Schauplätzen spricht Günther
 Vogt über aktuelle Themen der Landschaftsarchitektur, ihr Verhältnis zur Architektur und zur Stadt, über seine Lehre an der ETH Zürich und die Arbeit von Vogt Landschaftsarchitekten. Das Buch, das letztlich nach einer More

Using connected vehicle technology to improve efficiency of intersections

Transportation Research Part C, 46. S.121-131. Mehr Information from connected vehicles, such as the position and speed of individual vehicles, can be used to optimize traffic operations. An algorithm for two one-way-streets is proposed to gain insights about the value (in terms of delay savings) of using connected More

A multiscale classification of the urban morphology

Paper presented at the World Symposium on Transport and Land Use Research (WSTLUR), Delft. June 2014.  Mehr The urban morphology forms the backbone of our settlements. Its quantitative description allows to compare urban layouts and to uncover their potentials and limitations. In this paper we propose a set More

Verkehrsqualität und Leistungsfähigkeit von Anlagen des leichten Zweirad- und des Fussgängerverkehrs

Forschungsauftrag VSS, 2007/306, Bundesamt für Strassen, Bern.  PDF Die Forschungsarbeit hat Normierungsvorschläge zur Leistungsfähigkeit und Verkehrsqualität für die wichtigsten Anlagen des leichten Zweirad- und Fussgängerverkehrs erarbeitet. Sie stellt damit einen wichtigen Beitrag zur Entwicklung von verkehrsmittelübergreifenden Beurteilungsverfahren dar.

Stadtregionen planen | Stadsregio’s plannen

Strategien und Instrumente des Städtebaus: Ein Vergleich von Amsterdam und Zürich | Strategieën en instrumenten van de stedenbouw: een vergelijking tussen Amsterdam en Zürich. Hochparterre Sonderheft. Mehr Amsterdam und Zürich sind Stadtregionen unter Wachstumsdruck. Wie können sie ihre räumliche Entwicklung sinnvoll und effizient steuern? Das Heft liefert Antworten aus Theorie und More

Evaluation of pre-signals at oversaturated signalized

Transportation Research Record. PDF   ECitation One of the major causes of bus delays in urban environments are signalized intersections. The use of a pre-signal has been proposed in order to utilize the full capacity of the main signal while still providing bus priority. The goal of this research More

Modeling station-based carsharing in Switzerland

Paper presented at the 14th Swiss Transport Research Conference, Ascona, May 2014.  PDF Carsharing use has grown significantly in recent years, partly because of the expansion of the carsharing alternatives offered. From a modelling perspective, the main challenge is to develop suitable models for simulating different carsharing options. More

Empower!

Ruby Press.  More Hot off the press! Featuring essays by Paulo Tavares, Keller Easterling, Matias Echanove and Rahul Srivastava of URBZ, and Rainer Hehl. Empower is the third volume in the «Essays on the Political Economy of Urban Form» series, this time adding a touch of political ecology. 

Modeling impacts of weather conditions in agent-based transport microsimulations

Paper presented at the 93rd Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2014.  PDF Despite all mitigation efforts, climate change will impact transport systems. Based on evidence from previous literature, a new comprehensive classification of the transport system aspects affected by climate change is proposed. It’s More

Prognose der Dauer von Störungen des Bahnbetriebs

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 164.  Mehr Die Spurgebundenheit der Bahnsysteme bewirkt eine komplexe Betriebsführung. Im Ereignisfall bietet die Prognose der Störungsdauer Nutzen für die Bahnproduktion. Darüber hinaus wurden Disposition, Intervention und Ereigniskommunikation analysiert. Die Kombination aus statistischen Analysen und prozessualen Aspekten ermöglicht die Einbindung konkreter Einzelinformationen in den Prognoseprozess.

Anthologie zum Städtebau, Bd. 2 (in 2 Teilbd.): Das Phänomen Großstadt und die Entstehung der Stadt der Moderne

Berlin.  PDF Nun vollständig vorliegend: Das große Kompendium der modernen Städtebautheorie, das ihre historische Entwicklung vom 18. Jahrhundert bis heute erstmals als zusammenhängenden Diskurs nachvollziehbar macht. Band I. Von der Stadt der Aufklärung zur Metropole des industriellen Zeitalters, Berlin: Gebr. Mann Verlag, 2008. Band III. Vom Wiederaufbau nach dem More

SLUM Lab: Empower Shack.

PDF Mehr The Empower Shack team is a response to unsustainable housing approaches in South Africa. What began as a design and build workshop, aimed at developing a double-story shack prototype for Cape Town’s Khayelitsha township, has evolved into a more ambitious project to implement design innovations for rapid and More

Topical Thoughts on the Contemporary Landscape

Landscript 3. TOPOLOGY.  Mehr There is a schism between the way landscape is understood scientifically and the way the same place exists emotionally. This disparity calls for a change of approach. Topology can pay greater attention to deeper spatial, physical, poetic and philosophical values embedded in a long More

Methodik zur Effizienzbeurteilung der Kapazitätsnutzung und -entwicklung von Bahnnetzen

Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 163.  Mehr Im Rahmen der Dissertation wurde bewiesen, dass es methodisch möglich ist, bereits in einem frühen Projektstadium eine konsistente Kapazitätsbeurteilung und Effizienzabschätzung von Erweiterungsmassnahmen durchzuführen. Besondere Berücksichtigung fand dabei das Spannungsfeld zwischen den Anforderungen der Netznutzenden einerseits und einer optimalen Netzauslastung andererseits.

Grossräumige Evakuierung – Agenten-basierte Analyse

Schlussbericht an das BABS, Bern. Zürich: IVT, ETH Zürich.  PDF Mittels eines agenten-basierten Simulationsmodells wurden die zu erwartenden Evakuationszeiten im Falle einer grossräumigen Evakuierung in Abhängigkeit verschiedener Faktoren wie Uhrzeit, Strassenverhältnissen und Grösse des evakuierten Gebietes bestimmt. Grundlage der Verhaltensmodellierung bildeten eine ausführliche Literaturrecherche, Experteninterviews sowie eine Befragung der Schweizer More

Methodology to Evaluate Cost and Accuracy of Parking Patrol Surveys

Transportation Research Record, 2359, 1-9. Mehr Parking duration is an important element in reflecting the parking demand, very often a patrol survey is conducted to obtain the data. This paper introduces an analytical model to understand the effects of survey cost and other inputs on survey accuracy in a More

Understanding metropolitan patterns of daily encounters

PNAS. Mehr With the help of travel smart card data, we uncover daily face-to-face encounter mechanisms and structures by constructing a time-resolved in-vehicle social encounter network on public buses. We find individuals with repeated encounters are not grouped into small communities. A large, imperceptible, small-world contact network is More

Raumplanerisches Entwerfen. Entwerfen als Schlüsselelement von Klärungsprozessen der aktionsorientierten Planung – am Beispiel des regionalen Massstabs

Dissertation, Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich, Nr. 21100. Mehr PDF Ziel dieser Arbeit ist es, einen Einblick in das Raumplanerische Entwerfen zu geben und für dessen problembezogene Dimension zu werben. Die Ergebnisse werden daher auch im Lichte der bestehenden Prozesse der aktionsorientierten Planung diskutiert, mit dem Ziel, das volle Potenzial More

Techno-Pastoral Fantasies at Hong Kong International Airport

Places/Design Observer. July 2013.  Mehr In the past 20 years Hong Kong has shed its roots as a colonial trading hub and emerged as a global financial center, a transition enabled by massive investments in infrastructure and land reclamation. The most dramatic of these endeavors comprised the construction More

Decision support tools in transport planning: from research to practice

Paper presented at the 13th Swiss Transport Research Conference, Ascona, April 2013.  Mehr In this paper, we present a framework of a decision support system designed to analyse information provided by agent-based transport demand models, travel diary surveys and automatically collected data on transport infrastructure usage. The practical More

Assessing changes in travel behaviour induced by modified travel times: A stated adaptation survey and modelling approach

In: disP, 48 (3) S.40-53.  Mehr Respondents to a stated adaptation survey were faced with scenarios in which their travel conditions were changed, and asked how the implied changes would affect their activity scheduling. The data was used to estimate models of adaptations, which yielded sparse reactions despite More

Differences in cognition of public transport systems: Image and behavior towards urban public transport

chriftenreihe des IVT, 162. Zürich: Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme, ETH Zürich. Mehr Der Schienenbonus als Vermutung, dass verschiedene Verkehrsmittel diverse Nachfragewirkungen erzielen, kann mit dieser Dissertation für den Fall Bus und Tram in der Schweiz nicht bestätigt werden. Es ist zu erwarten, dass ein Bussystem bei gleichen More