Dear Readers,
We demonstrate that cities can plan safer cycling routes using machine learning on aerial imagery; that a VR-forest walk in hospitals reduces stress; the Oberrheinische Tiefebene’s changing landscape encourages a «living milieu» perspective beyond progress narratives; how urban areas, shaped by both humans and non-humans, can be investigated and interconnected; how agriculture can become part of Zurich’s urban future; how mass cycling impacts traffic; and how deep learning models and open data can help cooling cities.
We hope you enjoy reading this informative newsletter.
David Zani | Infrastructure Management, Prof. Bryan Adey
How can cities plan safer cycling routes without reliable data on cycling infrastructure? Using machine learning on aerial imagery, we generated a comprehensive historical dataset of cycling-specific infrastructure across Switzerland’s largest urban areas. This opens new possibilities for planning and research.
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Laura Schalbetter | Planung von Landschaft und urbanen Systemen, Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey
Kann ein Waldspaziergang im Spital Stress senken? Virtuelle Realität macht es möglich. Eine Untersuchung mit gangunsicheren Seniorinnen und Senioren zeigt: Nach VR-Trainings in verschiedenen Landschaften fühlten sich die Teilnehmenden entspannter und sicherer, auch wenn ihre physiologischen Stresswerte stabil blieben. Ob Wald, Stadt oder Landwirtschaft: Die Wirkung war ähnlich positiv.
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Johanna Just | Landscape Architecture, Chair of Being Alive, Prof. Teresa Galí-Izard
Die Oberrheinische Tiefebene ist geprägt von Jahrhunderten des Wandels: vom amphibischen Lebensraum zum regulierten Fluss. Heute, im Zeichen von Klima- und Biodiversitätskrisen, eröffnet die Perspektive des «lebendigen Milieus» neue Wege, Landschaften jenseits von Fortschritts- oder Verlustnarrativen zu verstehen und zu gestalten.
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Michele Porcelluzzi | NEWROPE Chair of Architecture and Urban Transformation, Prof. Freek Persyn
How can urban areas shaped by both humans and non-humans be investigated and connected? This doctoral project explores naturecultural places in five European cities through first-person action research, engaging directly in their daily life. The aim of this approach is to understand how this model of urban transformation can be replicated and to support the local communities inhabiting them.
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Alice Clarke, Nancy Couling, Milica Topalović, Jan Westerheide | Architecture of Territory, Prof. Milica Topalović
How can agriculture become part of Zurich’s urban future? This question guided the joint study conducted by the Chair of Architecture of Territory together with Grün Stadt Zürich (GSZ), the City of Zürich’s public green space department. Against the backdrop of the city’s projected 25% population growth by 2040, the project explored the potential of agroecology to enrich its open landscapes, strengthen social exchange, and provide new habitat for diverse species.
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Dr. Michail A. Makridis | Traffic Engineering (SVT), Dr. Anastasios Kouvelas.
Project team: Ying-Chuan Ni, Kevin Riehl, Shaimaa El Baklish, Thomas Ramseier
The average trip length in Swiss cities is under 14km, with around 60% of trips below 6km. Despite the potential for healthier, more sustainable alternatives, nearly half of the total distance travelled is by car. Bicycles play a key role in recent initiatives (e.g. E-Bike City project from ETH Zurich) aimed at building sustainable, vibrant future cities. However, bicycles are still seen by transportation experts and users as a complementary mode to cars.
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Dr. Michal Switalski | Planung von Landschaft und Urbanen Systemen, Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey
Wir kommen erneut zurück aus einem Rekordsommer mit Hitzewellen und extremen Wetterereignissen. Doch auch wenn die Tage kürzer werden und die Abende abkühlen, bleibt das Thema Hitze und Stadtentwicklung eine drängende Herausforderung für Wissenschaft und Planung. Mit vortrainierten Deep-Learning-Modellen und Open-Source Daten lassen sich die kühlende Wirkung von Eingriffen in transformierenden Stadtlandschaften effizient abschätzen.
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Kurzmeldungen | Short Messages
Andres Herzog | Departement Architektur
Die International Federation of Landscape Architects hat dem Schweizer Landschaftsarchitekten und emeritierten ETH-Professor Günther Vogt den Sir Geoffrey Jellicoe Award verliehen, die höchste Auszeichnung des Verbandes.
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Aisling O’Carroll (*1986), zurzeit Doktorandin und Dozentin am University College London, Grossbritannien, zur Tenure-Track-Assistenzprofessorin für Landschaftsarchitektur und Geohistorische Praxis am Departement Architektur.
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Boulouki ist ein interdisziplinäres Forschungskollektiv mit Sitz in Athen, das sich der Wiederbelebung und zeitgenössischen Anwendung traditioneller Bautechniken widmet. Das Kollektiv wurde 2018 gegründet und ist als gemeinnützige Gesellschaft organisiert. Zum Studio von Boulouki an der ETH Zürich gehören der Architekt Ionas Sklavounos, der Bauingenieur Nikiforos Meimaroglou, der Architekt Grigoris Koutropoulos, der Architekt Panos Kostoulas und die Chemieingenieurin Ioanna Ntoutsi.
João Ferreira Nunes ist ein portugiesischer Landschaftsarchitekt und Gründer des Büros Proap, das 1989 in Lissabon gegründet wurde und Niederlassungen in Italien und Angola unterhält. Seine Arbeit zeichnet sich durch eine prozessorientierte Methodik und den Fokus auf langfristige Landschaftstransformationen aus. Nunes hat einen multidisziplinären Ansatz für Landschaftsarchitektur entwickelt, der von konkreten Projekten und Studien über Städtebau bis hin zur strategischen Landschaftsplanung reicht. Er wird ein Gaststudio leiten.
Dr. Michail A. Makridis | Traffic Engineering (SVT), Dr. Anastasios Kouvelas
Modern cities suffer from a multitude of stressors, including congestion, pollution and crises. AntifragiCity is a new European research project that aims to deliver better services to citizens through antifragile designs, with solutions that improve under real-world stress. The Traffic Engineering group, IVT at ETH Zurich, leads the effort to bring antifragility into urban traffic control.
Dr. Michail A. Makridis | Traffic Engineering (SVT), Dr. Anastasios Kouvelas
The new project FEDORA develops multimodal traffic management solutions in future networks. The Traffic Engineering group, IVT at ETH Zurich, will work on social optimum models, developing dynamic pricing and incentivisation models for traffic management applications, as well as a model-agnostic simulation platform for seamless integration of diverse models and software into various simulation environments.
Publikationen | Publications
Dies ist eine Auswahl. Eine vollständige Liste finden Sie in der ETH Zürich Research Collection.
Ellen J. Fulton, Ying-Chuan Ni, Anastasios Kouvelas
To decarbonize urban transport systems, promoting active modes by allocating more road space to cycling infrastructure to achieve a radical modal shift has become a popular transport policy. However, such policies usually receive strong public opposition due to the concern of traffic congestion caused by reduced road capacity for motorized traffic.
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Nicolas Salliou, Philipp Urech, João Paulo Leitão, Fabrizia Fappiano, Adrienne Grêt-Regamey
Urban water management often prioritizes engineering efficiency over local ecological and social contexts. Landscape architects can leverage high-resolution modelling and vernacular intelligence to design resilient, culturally embedded solutions.
Weiterbildung | Studiengänge | Further Education
12 – 14 November 2025, 2.5 Tage | ETH Zürich, Zentrum, LEEE101.
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3 – 5 Februar 2026 | ETH Zürich, Zentrum, LEEE101.
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Application: 1 – 28 February 2026 | Duration: May – September 2026.
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100%, Zurich, fixed-term.
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100%, Zurich, fixed-term.
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80%-100%, Zürich, befristet.
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Dies ist eine Auswahl. Alle Artikel finden Sie auf der Seite Aktuell.
18-21 September 2025 | School of Architecture and Planning, University of Buffalo, New York, USA.
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19. September – 8. November | Luzern, Zürich, Bern.
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1 October 2025, 8∶45–17∶00 | Innovation Park Zürich.
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1 October 2025, 18∶30 | ETH Zürich, Oerlikon, Room DiD lab, ONA, Neunbrunnenstr. 50.
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2 October 2025, 8∶45–17∶00 | ETH Zürich.
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9, 16, 30 October; 27 November 2025, 13∶45 – 15∶30 | ETH Zürich, Oerlikon, Neunbrunnenstr. 50, ONA E7.
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22 October 2025 and 28 Januar 2026, jeweils 18∶30 | Zürich, Langstr. 200, L200.
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2 – 4 November 2025 | Congressi Stefano Franscinci, Monte Verità, Switzerland.
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5 November 2025, 13∶00 – 17∶30 | Bern.
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15 November 2025 | Biberstein, Jurapark Aargau.
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17 November 2025 | ETH Zürich, Zentrum, HG F 30 (Audimax), Live stream.
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18 November 2025, 9∶00 – 16∶00 | ETH Zürich, Hönggerberg, HIF C 80 (kleine Bauhalle).
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20 November 2025 – 24 January 2026 | Baugeschichtliches Archiv der Stadt Zürich, Neumarkt 4.
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5 December | Zürich, Langstrasse 200, L200.
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10 – 12 December 2025 | ETH Zürich, Zentrum, main hall, Rämistr. 101.
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10 December 2025 – 31 January 2026 | in two key locations in Jerusalem, tbc.
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21 Januar 2026, 9∶00 | ETH Zürich, Zentrum, Audimax (HG F 30).
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Redaktionsteam | Editorial Board
Silvia Converso, Institut für Landschaft und Urbane Studien (LUS), Landschaftsarchitektur
Claudia Gebert, Koordinationsstelle NSL, Chefredaktion
Viera Klasovitá, Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme (IVT)
Klearjos Papanicolaou, Institut für Landschaft und Urbane Studien (LUS), Städtebau
Maarten Van Strien, Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung (IRL)
Hannah Widmer, Institut für Landschaft und Urbane Studien (LUS), Städtebau