NSL – Netzwerk Stadt und Landschaft ETH Zürich
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 – am Beispiel des Metropolitanraums Zürich (NFP65)
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      • Bachelor- und Masterstudium Departement ARCH
      • Bachelor- und Masterstudium Departement BAUG
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      • MAS Urban and Territorial Design
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      • Doctoral Programme in Landscape and Urban Studies
      • Die Kenntnis der für die räumlichen Entwicklungen massgebenden Kräfte und deren Zusammenwirken wie auch die Fähigkeit zur Entwicklung von Lösungsstrategien für räumliche Problemstellungen sind zentrale Voraussetzungen für verantwortungsvolles und erfolgreiches Ausüben planerischer Funktionen im Dienste öffentlicher Gemeinwesen und privater Unternehmen. Entsprechend bedeutend ist die universitäre Aus-, Weiter- und Fortbildung im Bereich der Raum-, Stadt- und Landschaftsplanung. An der ETH Zürich werden in diesem Bereich seit 1965 Fortbildungs-Kurse und Nachdiplom-Studiengänge (NDS, heute MAS) angeboten. Träger ist das NSL (Netzwerk Stadt und Landschaft).
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    • Newsletter – Das NSL führt Fachleute der ETH Zürich zusammen und pflegt den Dialog mit weiteren Kreisen, die sich mit Fragen rund um Stadt und Landschaft befassen oder sich dafür interessieren.
    • Ausgewählte Publikationen der NSL–Professuren – Eine vollständige Publikationsliste mit erweiterten Suchfunktionen ist über den folgenden Link zu erreichen:
      • ETH Zürich Research Collection
    • DISP_58/3_CoverdisP – The Planning Review – Die interdisziplinäre wissenschaftliche Zeitschrift behandelt Themen aus den Bereichen Raumentwicklung, Stadtplanung/Städtebau, Landschafts- und Umweltplanung, Landschaftsarchitektur, Regional- und Umweltökonomie sowie Verkehrsplanung.
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32 | Dezember 2016: Infrastrukturen

Geschätzte Leserinnen und Leser

Von Infrastrukturen erwarten wir, dass sie funktionieren. Oftmals übersehen wir dabei den intensiven Aufwand dahinter. Es wird darüber geforscht, wie sich die Netze in Zukunft ändern werden und wie die Gesellschaft auf unzureichende Dienste reagieren könnte. Dafür bedarf es nicht nur klassischer Ingenieure, sondern auch Architektinnen, Raumplaner, Verkehrsplanerinnen und Sozialwissenschaftler. Wir wünschen viel informatives Lesevergnügen.

NL32: The Interdisciplinary Nature of Planning Interventions on Network Infrastructure in Urban Areas

The Interdisciplinary Nature of Planning Interventions on Network Infrastructure in Urban Areas

Interventions must be executed on infrastructure networks in urban areas to ensure that they provide adequate levels of services. The optimal planning of these interventions requires consideration of the work of many experts to appropriately consider the spatial and temporal aspects of the networks, how the networks might be expected to change in the future, and how society might react to inadequate levels of services. Future work to enable the development of optimal intervention programs in the real world, requires research involving not only classical engineers, but also architects, spatial planers, traffic planners, and social scientists.  Mehr

NL32: Infrastructural Improvements Along the Hamburg–Athens Corridor: A Tool Towards Territorial Cohesion

Infrastructural Improvements Along the Hamburg–Athens Corridor: A Tool Towards Territorial Cohesion

The Orient/east-Mediterranean corridor has a great potential in terms of strengthening sustainable transportation modes: the North and South European ports should be effectively connected through the enhancement of the railway network, thus raising the freight and passenger capacity and reducing travel times and costs. Moreover, such transnational efforts are clearly aimed at territorial cohesion – a key objective of European integration.  Mehr

NL32: Planning the Airport in Paris: From Infrastructural to Strategic Territory

Planning the Airport in Paris: From Infrastructural to Strategic Territory

In contemporary airports, traditional notions of infrastructure are questioned. As gateways to metropolitan areas, airports attract new functions and become strategic territories. Eirini Kasioumi’s SNF-funded PhD research Evolving planning strategies in urban airport areas. Case study: the Paris airports explores how changing perceptions of the airport can create tensions or foster synergies.  Mehr

NL32: In the Search of Alternative Models for the Evaluation of Transport Projects

In the Search of Alternative Models for the Evaluation of Transport Projects

Travel demand models constitute a keystone of the economic evaluation of transport projects, facilitating in turn an informed decision making process. In the last decades, travel modelling has evolved along the lines of utilizing more disaggregate data, resulting to computationally cumbersome and conceptually complex models. However, it remains unclear to what extent such models have improved the quality of the evaluation process.

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NL32: Singapore’s first Roundtable on Future District Energy Systems by FCL

Singapore’s first Roundtable on Future District Energy Systems by FCL

The adoption of district energy systems in countries with access to heat sinks could reduce energy consumption for cooling buildings by 50 to 80 per cent, according to experts at the first Roundtable on Future District Energy Systems in Singapore organised by the Future Cities Laboratory. Mehr

Kurzmeldungen

Das Gleis lebt!

«Ta-dack-ta-dack-ta-dack»: Das war einmal das Geräusch, das die Eisenbahn von sich gab, bevor die Schienen lückenlos miteinander verschweisst wurden. Temperaturbedingte Spannungen müssen heutzutage vom Gleis aufgenommen werden. In Bögen mit kleinen Radien führt dies zur «Bogenatmung». Damit diese möglichst gleichmässig ist, wird am IVT geforscht, welchen Einfluss die Rahmensteifigkeit auf das Atmungsverhalten des Gleises hat. Patrick Braess 

Eine neue transalpine Eisenbahnlinie: Scuol, Landeck, Mals

Seit vielen Jahren schwelt in der Region zwischen dem Unterengadin, dem Oberinntal und dem Vinschgau eine utopische Idee: eine Eisenbahnverbindung zwischen Scuol, Mals und Landeck. Die bestehenden Überlegungen beruhen auf einem langen und teuren Tunnel. Das Studio Meili Vogt Conzett analysierte mit Architekturstudierenden die Möglichkeit einer oberirdischen Linienführung mit starkem Landschaftsbezug. Das Resultat wurde an der HTW Chur präsentiert und im SRF dokumentiert. Stephan Pfeiffer

Planungsplattform für Hochspannungsleitungen

Um den Planungsprozess von Hochspannungsleitungen zu optimieren, wurde von den Professuren PLUS und GIS gemeinsam mit Industriepartnern eine erweiterbare Web-Plattform entworfen. Diese bietet interaktive und realistische 3D-Landschaftsvisualisierungen für die Beurteilung der Auswirkungen einer neuen Hochspannungsleitung auf das Landschaftsbild und erleichtert damit den Austausch zwischen verschiedenen AkteurInnen. Publikation

Scales of Power

In collaboration with the Photogrammetry and Laser Scanning Lab at the Technion in Haifa, the DesignLab (Prof. Girot) has been mapping the site of the Jordan River Powerplant at Nahayarim, built in 1932. Using advanced point cloud technology, the site was scanned to achieve a 3D model of astounding precision and aesthetic beauty that enabled ETH students in the course Scales of Power to investigate geo-political dimensions of the landscape. Prof. Christophe Girot, Ben Gitai, Ilmar Uriël Hurkxkens, Philipp Urech. Partners: Prof. Sagi Filin, Zachi Shtain and Reuma Arav.

Street Design Meets the Virtual World at the Future Cities Laboratory

Future Cities Laboratory took research to the streets at World PARK(ing) Day and ArchiFest in Singapore, where the public ‘experienced’ new street designs through virtual reality (VR). Immersed in VR, the public explored streets designed for active mobility, provided feedback to improve on these designs and on the use of VR. By using VR, researchers aim to gain insight into the potential of currently non-existent alternatives and provide evidence-based design recommendations. More

Publikationen

Dies ist eine Auswahl. Eine vollständige Liste finden Sie in der ETH Zürich Research Collection.

ETH Studio Basel (ed.)

Territory – On the Development of Landscape and City

Park Books More
From 2008 to 2014, ETH Studio Basel, under the guidance of Roger Diener and Marcel Meili, investigated the process of urbanization taking place outside cities. Territory brings together the results of their research in six significant locations: the Nile Valley; Rome-Adria, Italy; the Florida hinterlands; the Red River Delta in Vietnam; northern Oman, and Belo Horizonte and Minas Gerais in Brazil.

Girot, Christophe; Imhof, Dora (Eds.)

Thinking the Contemporary Landscape

New York: Princeton Architectural Press. More
Examining our shifting perceptions of nature and place in the context of environmental challenges and how these affect urbanism and architecture, the seventeen essayists in Thinking the Contemporary Landscape argue for an all-encompassing view of landscape that integrates the scientific, intellectual, aesthetic, and mythic into a new multidisciplinary understanding of the contemporary landscape. 

Magnago Lampugnani, Vittorio

Voreingenommene Erzählungen. Architekturgeschichte als Ideengeschichte

Zürich: gta Verlag. Mehr
Die in diesem Buch versammelten Aufsätze wurden nicht als akademische Übungen verfasst, sondern aus einer genuinen Neugierde heraus. Immer spüren sie den Ideen hinter den Architekturen nach. Sie gehören einer Architekturgeschichte an, die über die Form hinaus Erkundungen anstellt nach Ideologien, politischen Verhältnissen, gesellschaftlichen Bedingungen, wirtschaftlichen Möglichkeiten, Techniken sowie nach kulturellen Einflüssen und Referenzen.

Meyer, Jonas; Becker, Henrick; Bösch, Patrick M.; Axhausen, Kay W.

Impact of autonomous vehicles on the accessibility in Switzerland

Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1177. Zürich: IVT, ETH Zürich. PDF  More
Autonomous vehicles are expected to offer higher comfort of traveling at lower prices whilst increasing road capacity. Using the Swiss national transport model, this research simulates the impact of autonomous vehicles on accessibility. The results show substantial impacts favoring urban sprawl and putting a spotlight on the future role of public transportation.

Rao, Xiaolu; Montigel, Markus; Weidmann, Ulrich

A new rail optimisation model by integration of traffic management and train automation

In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More
This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train automation. Based on a comparison of these two groups, this paper proposes to combine the functions of traffic management and train automation into an integrated optimisation model.

Scholl, Bernd; Moraitis, Konstantinos; Pappas, Vassilis; Perić, Ana; Frezadou, Irini (Eds.)

CODE: ATHENS! Railway and City Development in Athens

In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More
This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train automation. Based on a comparison of these two groups, this paper proposes to combine the functions of traffic management and train automation into an integrated optimisation model.

Yang, Kaidi; Guler, Ilgin S.; Menendez, Monica

Isolated intersection control for various levels of vehicle technology: Conventional, connected, and automated vehicles

In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 72, November 2016. S.109-129, ISSN 0968-090X. More
This paper proposes an efficient signal control algorithm under the co-existence of conventional vehicles, connected vehicles and automated vehicles. Trajectories of the automated vehicles are modified to reduce delay and stops. Simulations show that both delay and stops are reduced and the algorithm is robust to measurement errors.

Redaktionsteam

Patrick Bösch, Institut für Verkehrsplanung und Transportsysteme
Sascha Delz, Institut für Städtebau
Isabelle Fehlmann, Institut für Landschaftsarchitektur
Claudia Gebert, Koordinationsstelle NSL, Chefredaktion
Alexis Kalagas, Institut für Städtebau
Bettina Weibel, Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung

  • 56 | Dezember 2022: Trans-disziplinarität
  • 55 | September 2022: Ort / Place
  • 54 | Juni 2022: Artificial Intelligence / Machine Learning
  • 53 | März 2022: Agency
  • 52 | Dezember 2021: Risiko / Risk
  • 51 | September 2021: Umwelt im Wandel / Transitional Environments
  • 50 | Juni 2021: Nothilfe / Emergency Aid
  • 49 | März 2021: Future Cities Lab Global
  • 48 | Dezember 2020: Communication | Mediation
  • 47 | September 2020: Umgang mit Krisen / Adaption to Crisis
  • 46 | Juni 2020: Partizipation II / Participation II
  • 45 | May 2020: Partizipation I / Participation I
  • 44 | Dezember 2019: Methoden / Methods
  • 43 | September 2019: Verdichtung / Density
  • 42 | Juni 2019: Politik und Raum / Politics and Space
  • 41 | April 2019: Urbane Qualität / Urban Quality
  • 40 | Dezember 2018: Technologie beeinflusst Verhalten / Technology Influences Behaviour
  • 39 | Oktober 2018: Öffentlicher Raum / Public Space
  • 38 | Juni 2018: Big Data in der Forschung / Big Data in Research
  • 37 | März 2018: Arbeiten im internationalen Umfeld / International Context Work
  • 36 | Dezember 2017: Geräuschkulissen
  • 35 | September 2017: Ressourcen
  • 34 | Juni 2017: Ein Blick in die Zukunft
  • 33 | März 2017: Ein Blick zurück
  • 32 | Dezember 2016: Infrastrukturen
  • 31 | September 2016: Bezahlbar wohnen
  • 30 | Juni 2016: Vogelperspektive
  • 29 | März 2016: Unter der Oberfläche
  • 28 | Dezember 2015: Stadt und Nahrung
  • 27 | September 2015: Abschlussbericht Future Cities Laboratory FCL
  • 26 | Mai 2015: Nationalfondsprojekt 65, Neue Urbane Qualität: Abschlussberichte
  • 25 | März 2015: Mapping
  • 24 | Dezember 2014: Energie(wende)
  • 23 | September 2014: Resilienz
  • 22 | Juni 2014: Aktivitäten des NSL-Mittelbaus
  • 21 | März 2014: Informelle Siedlungen
  • 20 | Dezember 2013: Visualisierungen
  • 19 | September 2013: Bahn und Raumentwicklung
  • 18 | Juni 2013: Verdichtung
  • 17 | März 2013: Weiterbildung am NSL
  • 16 | Dezember 2012: Nationalfondsprojekt 65: Neue Urbane Qualität
  • 15 | September 2012: Inter- und Transdisziplinarität
  • 14 | Juni 2012: Wissenstransfer
  • 13 | März 2012: Projekte des Future Cities Laboratory in Singapur
  • 12 | Dezember 2011: Wasser / Landschaft
  • 11 | September 2011: Infrastrukturen
  • 10 | Juni 2011: Risiko
  • 09 | März 2011: Analyse unseres Verhaltens in den Städten
  • 08 | Dez. 2010: Alpenraum und Nord-Süd Transversale
  • 07 | Sept. 2010: Daten sammeln, archivieren, zur Verfügung stellen
  • 06 | Juni 2010: Mobilität
  • 05 | März 2010: Bilder und Videos
  • 04 | Dez. 2009: Gesellschaft / Soziologie
  • 03 | Sept. 2009: Nachhaltigkeit
  • 02 | Juni 2009: Städtebau
  • 01 | März 2009: Weiterbildung am NSL

Professuren

Prof. Dr. Bryan T. Adey
Prof. Dr. Kay W. Axhausen
Prof. Dr. Tom Avermaete
Prof. Maria Conen
Prof. Dr. Francesco Corman
Dr. Jennifer Duyne Barenstein
Prof. Teresa Galí-Izard
Prof. Dr. Adrienne Grêt-Regamey
Prof. Dr. Guillaume Habert
Prof. Dr. David Kaufmann
Prof. Hubert Klumpner
Dr. Anastasios Kouvelas
Prof. Freek Persyn
Prof. Dr. Christian Schmid
Prof. Milica Topalovic
EiR PD Dr. Joris Van Wezemael
Prof. em Dr. h.c. Günther Vogt
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Stefano-Franscini-Platz 5
HIL H 44.2
8093 Zürich

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Leiter: Prof. Hubert Klumpner
Stv. Leiter: Prof. Dr. David Kaufmann

Koordinationsstelle NSL
Claudia Gebert
Telefon: +41 (0)44 633 36 33

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