SODA – régulation du trafic auto-organisée, répartie et adaptative

Le principal objectif de ce projet de recherche est le développement d’un système intelligent de gestion du trafic qui travaille de façon automatique, répartie et auto-organisée pour (i) gérer des systèmes de feux tricolores et (ii) le guidage routier avec la plus récente sensorique sur la base de Plus

OptFlow – évaluation du temps de trajet avec des caméras à capteur intelligent FLIR

La nouvelle sensorique représente un potentiel majeur pour la gestion du trafic dans les villes. De plus en plus présentes ces derniers temps, les caméras thermiques ne vont pas tarder à être déployées au sein du service des transports (DAV) de la ville de Zurich. La détermination précise Plus

RECCE – Évaluation et gestion du trafic routier en temps réel

Ce projet se concentre sur le développement de solutions de gestion intégrées (à savoir une régulation coordonnée des accès [Ramp Metering RM] et des limitations variables de vitesse [Variable Speed Limits VSL]) pour la régulation des embouteillages sur les réseaux autoroutiers. Une solution efficace en temps réel de Plus

Neues Center für nachhaltige Mobilität der Zukunft lanciert

Zukunftsfähige Verkehrs- und Transportsysteme sind gefragt, die das Ziel unterstützen, die Treibhausgasemissionen bis 2050 auf Netto Null zu senken und erneuerbare Energiequellen zu nutzen. Die ETH-Schulleitung hat der Gründung des neuen «Center for Sustainable Future Mobility» (CSFM) als Kompetenzzentrum der ETH Zürich zugestimmt und eine Anschubfinanzierung für vier Plus

NSL Forum: Pandemie? Mitten im Klimawandel. Was bedeutet das für die räumliche Entwicklung der Schweiz? Ein Dialog.

Video jetzt online! In einem Dialog für Praxis und Hochschulen nahm das Netzwerk Stadt und Landschaft (NSL) der ETH Zürich am 11. November im Volkshaus Zürich eine Standortbestimmung für die räumliche Entwicklung in der Schweiz vor. Ausgangspunkt bildeten Erkenntnisse aus der Pandemiesituation, Hintergrund der Klimawandel. Die Tagung war Plus

Modeling, Estimation, and Control in Large-scale Urban Road Networks with Remaining Travel Distance Dynamics 

What if Trip Lengths are not Homogeneous? In this work, together with the colleagues at EPFL, we study how trip lengths heterogeneity can affect the aggregated dynamics on a network-level approach.

Dr. Anastasios Kouvelas | Ingénierie de trafic et surveillance

Dr. Anastasios Kouvelas est responsable du groupe de recherche Ingénierie de trafic à l‘Institut de planification du trafic et des systèmes de transport (IVT), dépt. Construction, environnement et géomatique, ETH Zurich (depuis août 2018). Avant de rejoindre l‘IVT, il a travaillé comme collaborateur scientifique à l‘Urban Transport Systems Laboratory (LUTS), EPFL (2014-2018), et comme Postdoctoral Fellow chez Partners for Advanced Transportation Technology (PATH) à l‘université californienne de Berkeley (2012–2014).

Infoveranstaltung CAS Verkehrsingenieurwesen

Das Verkehrssystem verändert sich rasant. Neue Angebote setzen neue Massstäbe an Komfort. Neue technische Möglichkeiten stellen alte Praktiken in Frage, z.B. beim Fahrscheinverkauf oder bei der Lichtsignalsteuerung.

Thinking Future Systems

FCL Global addresses the globally significant challenges of expanding urbanisation and aims to create a better understanding of the relationship between the city and its surrounding region, so as to make city-regions more sustainable. Following FCL Global’s Launch Event on 2 March 2021, FCL Global Co-Director Professor Sacha Plus

COVID-19 and the Dilemma of Transport Policy Making

This short paper sets out the basic dilemma of transport policy making today, as how to strike the balance between the benefits of accessibility and the induced externalities in terms of sprawl, greenhouse gas emissions and congestion. The impacts of the Corona19 pandemic sharpens the dilemma.

The Role of Information to Passengers in Public Transport Disruptions

During public transport disruptions, the performance of the public transport network is degraded due to unexpected events, resulting in delays and inconvenience for passengers. Therefore, the infrastructure managers and operating companies typically generate a new public transport timetable, called disposition timetable, to reduce passengers’ delays, thereby limiting a Plus

Communicating Railway Delays and Adjusted Timetables: the Role of Incomplete Information to Passengers in Railway Operations

In case of railway delays, train operating companies update the planned timetable to the actual disturbed conditions to keep offering high quality services to travellers. Passengers face an adjusted service, and corrective actions (a disposition timetable). This communication is often assumed to be perfect, complete and immediate, which Plus

Influence de variables externes au transport sur le choix du moyen de transport (SVI 2015/007)

Les effets sur le choix du moyen de transport des variables externes au transport – à savoir également les propriétés non directement mesurables, qualitatives et émotionnelles cognitives des foyers et des individus – n’ont jusqu’à présent pratiquement pas été pris en compte en planification et politique des transports. Plus

Comportement de substitution des voyageuses et voyageurs ferroviaires et en bus dans le transport longue distance suisse

Ce projet de recherche étudie le comportement de substitution de personnes issues de la Suisse germanophone et francophone pour les voyages ferroviaires et en bus sur les réseaux publics à distance au sein de la Suisse (au moins 50 km). Les personnes sondées sélectionnent au cours d’une expérience Plus

MOBIS-COVID-19. Comportement de mobilité en Suisse – étude Coronavirus

Dans le but de ralentir la propagation du Coronavirus, la population est appelée à rester si possible chez elle. Cette mesure influence considérablement notre comportement de mobilité quotidien. Mais qui est concerné et comment? Le projet de recherche MOBIS-COVID-19, une initiative de l’ETH Zurich et de l’université de Plus

Suivi de propagation de la maladie basé sur un agent avec modèles dynamiques de comportement de déplacement dans une pandémie

Les modèles de diffusion constituent un outil essentiel pour coordonner la réaction face à une épidémie. Leurs résultats aident les décisionnaires à formuler des stratégies de vaccination et de tests ou à déterminer des quarantaines ou des quasi quarantaines, ainsi que les récentes «mesures exceptionnelles». Ce projet améliorera Plus

MaaS Bundle Design

Mobility service bundling has received a lot of attention recently due to its centrality to Mobility as a Service (MaaS) business models and potential to foster sustainable travel behavior. Despite an increasing number of academic studies and commercial trials, however, there is a surprising dearth of research on Plus

Urban Design and the Technological Shift in Transportation

18 November 2020 | Webinar | Time: 10:00–11:30. How can urban design steer the impacts of technological disruptions in the transport sector?

Bahninfrastrukturen. Planen – Entwerfen – Realisieren – Erhalten

Die intensive Planungs- und Bautätigkeit im Bahnbereich äussert sich in einem breiten Interesse an einem Einführungswerk. Dieses Buch ist auf Grundlage jahrzehntelanger Tätigkeit in Lehre und Forschung entstanden. Die Struktur folgt – nach einer übergreifenden Einleitung – dem Lebenszyklus einer Infrastruktur, von der Planung über die Realisierung bis Plus

Are Our Cities Green Enough in Times of a Pandemic?

Green city areas are under pressure. Compact cities aim to reduce land consumption outside cities, but densification puts pressure on urban green areas. Will the existing green areas suffice for the increased demand during pandemics such as COVID-19? Using recent mobility data before and during the pandemic, we Plus

Largest Multi-city Traffic Dataset «UTD19» is now Publically Available!

Over the last four years, the Institute for Transportation Planning and Systems (IVT) at ETH Zurich and CITIES at NYU Abu Dhabi have gathered urban traffic data from over 40 cities worldwide, including London, Tokyo, and Zurich. In total, almost 5 billion vehicles covering a combined time span Plus

Mobilitätsverhalten vor/nach/während Covid-19

Der neueste Bericht des Mobilitätsverhaltens in der Schweiz, zum besseren Verständnis der Auswirkungen des Coronavirus, ist nun online. Beachten Sie vor allem die neuen Ergebnisse zu den PW-Geschwindigkeiten und der Wirkung des «home office» über die Wochen.

The role of information availability to passengers in public transport disruptions: An agent-based simulation approach

In public transport disruptions, a key relation between the services of operating company and passengers’ satisfaction is the disseminated information. This paper proposes rigorous mathematical descriptions to describe the effects of information availability to passengers, including the user equilibrium and non-equilibrium solutions.

Mobility Behaviour in Switzerland: Coronavirus Study

To slow down the spread of the coronavirus, the population has been instructed to stay at home if possible. This measure consequently has a major impact on our daily mobility behaviour. But who is being affected, and how?

POSTPONED: 7th SCCER Mobility Annual Conference

23 November 2020 (tentative) | ETH Zurich. As 7 years of SCCER Mobility slowly draw to an end, we invite you to this conference to present a synthesis of the competence center, to review the most relevant research results of each capacity area and conclude with an outlook on Plus

Using Virtual Reality to Evaluate Cyclist’s Perceived Safety

Researchers at the Future Cities Laboratory are using virtual reality (VR) in cycling experiments to reveal users’ cycling behaviour and preferences in different environments. These insights can help planners understand and quantify the impact of infrastructure improvements in setting guidelines and prioritization of new infrastructure.

Wie das Strassennetz die Verkehrsleistung bestimmt

ETH-​Forschende zeigen auf, dass sich die Verkehrskapazität von Städten anhand der Struktur ihres Strassennetzes vorhersagen lässt. Mit diesem Wissen können Stadtplanerinnen und Stadtplaner künftig quantitativ bestimmen, wie bauliche Eingriffe die Verkehrsleistung beeinflussen. Artikel in den ETH News

Eqasim: An Open-source and Extensible Platform for Building Agent-based Models

Agent-based models in transportation model individual travelers and their interaction in the transport system on a micro-level. A natural advantage of agent-based models are flexibility and the ability to model emergent behavior. Work at IVT has produced a new software package, eqasim, that drastically simplifies the design of Plus

Combining Urban Scaling and Polycentricity to Explain Socio-economic Status of Urban Regions

The fast pace of urbanisation may benefit or be detrimental to the socio-economic status of urban areas. Understanding how the configuration of urban areas influences the socio-economic status of their inhabitants is of crucial importance for urban planning.

Understanding Traffic Capacity of Urban Networks

Traffic in an urban network becomes congested once there is a critical number of vehicles in the network. To improve traffic operations, develop new congestion mitigation strategies, and reduce negative traffic externalities, understanding the basic laws governing the network’s critical number of vehicles and the network’s traffic capacity Plus

«In the Next Few Years, There Will be More Automation in Mobility.»

Anastasios Kouvelas now leads the group Traffic Engeneering (SVT) at the Institute for Transport Planning and Systems (IVT). He thinks the shift from human driven to automated cars is like the shift from horse-car traffic to automobiles. Learn more about his views on the future of our daily road Plus

The Grand Projet, Understanding the Making and Impact of Urban Megaprojects

25 September 2019, 18:00-19:00 | The Grand Projet Book Launch & Exhibition Opening | ETH Zürich, Hauptgebäude, im Lichthof, Erdgeschoss (HG E Nord), Rämistrasse 101, Zürich | exhibition open 25.9. to 4.10.2019. At this book launch and exhibition opening, The Grand Projet team at the ETH-Future Cities Laboratory presents the Plus

Future Cities: Actions

24-25 September 2019 | Zurich. The FCL conference ‘Future Cities: Actions’ will feature outcomes of research conducted at the Future Cities Laboratory since 2015, when the second phase of the programme began. In particular, the conference will focus on actions and FCL’s contribution to sustainable future cities.

«Das Future Cities Laboratory Global würde die ETH Zürich im Bereich der Stadt- und Raumplanung stärken»

Kay Axhausen ist nun für zwei Jahre neuer Leiter des Netzwerks Stadt und Landschaft. Er äussert sich hier zur Zusammenarbeit der Disziplinen Städtebau, Raum- und Landschaftsentwicklung und Verkehrsplanung sowie zur Neuordnung der Strassenfinanzierung in der Schweiz aufgrund automatischer Fahrzeuge.

CAS/DAS Verkehrsingenieurwesen ab Herbst 2021

Anmeldung: ab Januar 2021 – 31. Juli 2021.

nextRail19: Agile models for railway system planners and managers

12.-14. September 2019 | Internationale Bahn- und Mobilitätstagung | ETH Campus in Zürich. Diese Tagung wird erneut ein breites internationales Publikum von Wissenschaftlern, Entscheidungsträgerinnen, und Fachleuten aus den Bereichen Bahn und Mobilität anziehen. Die Tagung wird im bewährten Format weitergeführt: Symposium (Donnerstag), Seminare (Freitag), gefolgt von einem technischen Ausflug Plus

Traffic Management in the Era of Connected and Autonomous Mobility

29 July 2019, 08:30–14:30 | ETH Zurich, MM C 78.1, Leonhardstrasse 34, 8092 Zurich. Workshop by Anastasios Kouvelas with Prof. J. Haddad, Dr. A. Kouvelas, Prof. J.C. Muñoz, Dr. M. Ramezani, and Dr. J. Casas. Please register by e-mail until 19 July 2019. No registration fee. Programme

Induzierter Verkehr durch autonome Fahrzeuge: Eine Abschätzung

Eine einzigartige Simulation für die Stadt Zürich zeigt: Fahrerlose Taxis werden den Individualverkehr in Städten nicht verdrängen, sofern auch automatisierte Privatfahrzeuge verfügbar sind. Bisherige Simulationen gingen von einer zu hohen Nachfrage nach automatisierten Taxidiensten aus, weil sie Präferenzen von Nutzern bezüglich Flexibilität, Kosten und Wartezeiten nicht berücksichtigten.

Energiewenden und Energienachfrage

14. Juni 2019, 13:15-14:15 Uhr | IVT-Seminar | ETH Zürich, Hönggerberg, HIL F 36.1

Ungleiche soziale Wirkungen der Infrastrukturen

26. Juni 2019, 11:00-12:00 Uhr | IVT-Seminar | ETH Zürich, Hönggerberg, HIL F 36.1

Erreichbarkeiten mit wenig Infrastrukturen

1. Juli 2019, 10:00-11:00 Uhr | IVT-Seminar | ETH Zürich, Hönggerberg, HIL F 36.1

Automatische Fahrzeuge und Parkierung

1. Juli 2019, 11:00-12:00 Uhr | IVT-Seminar | ETH Zürich, Hönggerberg, HIL F 36.1

Future Cities Laboratory Indicia 02

This second volume in the Indicia series focuses on the tools, methods and approaches needed for research on future cities. Following Marshall McLuhan’s famous provocation, we focus less on the ‘message’ and more on the ‘medium’ of research. This involves retreating from research contents—the topics, themes, questions, hypotheses, Plus

Mobility Webinar Series, Spring 2019

11. April and 16. May 2019. SCCER Mobility Young Talent Development Program. Seminar series as a platform for young scientists to present their research projects related to Mobility. Further events from the SCCER are also forthcoming, including a Start-up and Entrepreneurship Workshop. Flyer

ETH Mobility Initiative

ETH Zurich has launched the ETH Mobility Initiative together with the Swiss Federal Railways (SBB) as first partner to further expand research and education in the area of mobility. The call for new partners and proposals is now open. Within this framework, a long-term research programme is being established Plus

The Scenic Route: The Effect of Urban Design on Cycling Route Choice in Berlin

As interest in cycling as a mode of transport rises concurrently with a rise in bicycle traffic volumes in Germany, modeling cyclists’ decisions gains importance. A recently completed online survey shows that in addition to commonly considered attributes like pavement type, the urban design characteristics «complexity» and «streetscape Plus

SMARTIES: Procédés de planification pour voies ferrées automatisées en vue d’améliorer SmartRail [Scheduling Methods for Automated Railway Timetabling Improving the Efficiency of SmartRail]

Les besoins en transport public connaîtront vraisemblablement une forte croissance. En réponse à la demande supplémentaire de transport, les Chemins de fer fédéraux suisses CFF ont lancé le programme SmartRail 4.0. La capacité du réseau ferroviaire suisse augmentera jusqu’à 30 % dans ce cadre. Des modifications de l’infrastructure Plus

Réalisation de voies autonomes dans des réseaux de circulation mixtes: élaboration et optimisation de méthodes pour la conduite économe en énergie et l’intégration dans des systèmes de gestion de transport [Towards Autonomous Driving Trains in Mixed Traffic Networks: Setups and Optimization Methods for Energy Efficient Driving and Integration into Traffic Management Systems]

Pendant le trajet avec la combinaison de trains, les principaux objectifs du conducteur de train sont la garantie de la sécurité, le respect du tableau de service et, une fois les points précédents assurés, l’amélioration de l’efficacité énergétique de la prestation et du confort des voyageurs, dans le Plus

OMISM: Surveillance depuis le véhicule en vue de la compréhension et de la gestion améliorée de systèmes ferroviaires intégrés [On-Board Monitoring for Integrated Systems Undestanding and Management Improvement in Railways]

Comprendre ce que l’on doit mesurer et comment le modéliser pour apporter une valeur ajoutée à la maintenance préventive des chemins de fer. L’objectif de ce projet consiste à modifier l’actuel paradigme d’état des lieux et de surveillance pour le secteur ferroviaire. Cette proposition vise à utiliser l’énergie Plus

Soziale Netzwerke und Treffen in Tokio

Freitag, 1. März 2019, 11:00-12:00 Uhr | ETH Zürich, Hönggerberg, HIL F 36.1.