Department / Institute : Département de génie civil, de l'environnement et de la géomatique (D-BAUG)
Effects of low speed limits on freeway traffic flow
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 77. S.257-274. Mehr Recent years have seen a renewed interest in Variable Speed Limit (VSL) strategies, and their potential as a freeway metering mechanism or a homogenization scheme. This paper uses empirical data to examine both the macroscopic and microscopic effects Plus
Autonomous vehicles: Pedestrian heaven or pedestrian hell?
Paper presented at the 17th Swiss Transport Research Conference (STRC 2017), Ascona, Switzerland, May 17-19. PDF This paper takes a look at two possible scenarios of the impact of autonomous vehicles on pedestrian transport: a future streetscape perfectly suited for walking, with drastically reduced noise levels and exhaust emissions, Plus
Spielräume für Dichte. Der Innenentwicklungskompass als problemorientierte Methode für Verdichtung in kleinen und mittleren Gemeinden
Zürich: vdf Verlag. Mehr Mit dem revidierten Raumplanungsgesetz sind Gemeinden verpflichtet, ihre räumliche Entwicklung auf das weitgehend überbaute Gebiet zu lenken. In kleinen und mittleren Gemeinden fehlen jedoch Denkmuster für Innenentwicklung und im Schweizer Mittelland findet ein systematischer «Dichteverzicht» statt. Damit der Transformationsprozess im Hauptsiedlungsraum der Schweiz gelingen kann, Plus
Cost-based analysis of autonomous mobility services
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1225. Zurich: IVT, ETH Zurich. PDF Diese Publikation ist ein erster Versuch, die Kostenstrukturen etablierter und künftiger, auf autonomen Fahrzeugen basierenden Mobilitätsangeboten zu ermitteln, um so auf ihre jeweilige Rolle zu schliessen. Teils entgegen mancher Voraussagen lässt sich weiterhin ein substantieller Anteil an privatem Plus
Filme zu guten Beispielen der Innenentwicklung
Die Professur für Raumentwicklung hat in zahlreichen Gesprächen mit Vertreterinnen und Vertretern aus Gemeinden, Kantonen und dem Bund sowie mit weiteren Fachexpertinnen und -experten schweizweit gute Praxisbeispiele für die Umsetzung der Innenentwicklung in kleinen und mittleren Gemeinden gesucht.
Renewable Energy Infrastructures for Switzerland
The recently started project ENERGYSCAPE develops recommendations serving as a basis for a landscape strategy with a mix of renewable energy systems. The project is part of the NRP 70 «Energy Turnaround» and includes ten different project partners. The focus is on assessing public judgments of the landscape Plus
Visionierung in der partizipativen Landschaftsentwicklung
Die mangelnde Akzeptanz von räumlichen Planungen resultiert oft aus der unzureichenden Integration relevanter lokaler Akteure, ihrer Bedürfnisse und Wünsche in Planungsprozesse. Durch die Weiterentwicklung der «Landwirtschaftlichen Planung» soll dieses Planungsinstrument des ländlichen Raumes insbesondere um einen Visionierungsprozess erweitert werden. Auf diese Weise werden Planungen auf eine gemeinsam getragene Plus
Autonome Fahrzeuge auf der Überholspur?
Die vierte industrielle Revolution, das heisst die Automatisierung der Arbeitswelt, rollt über uns hinweg. Auch und gerade im Transportsektor sind die Änderungen spürbar und noch lange nicht abgeschlossen. Schon heute sind neue Akteure im Markt, die mit Digitalisierung und Automatisierung traditionelle Strukturen unter Druck bringen – das vermutlich Plus
Isolated intersection control for various levels of vehicle technology: Conventional, connected, and automated vehicles
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, Volume 72, November 2016. S.109-129, ISSN 0968-090X. More This paper proposes an efficient signal control algorithm under the co-existence of conventional vehicles, connected vehicles and automated vehicles. Trajectories of the automated vehicles are modified to reduce delay and stops. Simulations show that both Plus
CODE: ATHENS! Railway and City Development in Athens
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Plus
A new rail optimisation model by integration of traffic management and train automation
In: Transportation Research Part C, Emerging Technologies 71. S.382-405. More This paper reviews and classifies the traffic optimisation schemes of current mainline railway into two groups: improve efficiency of traffic management by providing resolutions for traffic conflicts; or improve trains’ driving behaviour by providing driver assistance or introducing train Plus
Impact of autonomous vehicles on the accessibility in Switzerland
Arbeitsberichte Verkehrs- und Raumplanung, 1177. Zürich: IVT, ETH Zürich. PDF More Autonomous vehicles are expected to offer higher comfort of traveling at lower prices whilst increasing road capacity. Using the Swiss national transport model, this research simulates the impact of autonomous vehicles on accessibility. The results show substantial impacts favoring urban sprawl Plus
Impacts of non-aeronautical development at airports on public transport
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 175. In an increasingly intertwined world, airports are the link between local ground and global air transport. Many have grown beyond that function and have become commercial, business and leisure centres, as well as ground transport interchanges. This research showed that not only airport operators Plus
NEAT – AlpTransit Lötschberg und Gotthard
ETR-Swiss Spezial. Hamburg: DVV Media Group. Mehr Die Sonderausgabe von ETR-Swiss vereint Artikel zu Entstehungsgeschichte, Planung, Bau, Bahntechnik und Betrieb der NEAT-Projekte und wagt einen Ausblick auf die Perspektiven, welche sie für Personen- und Güterverkehr schaffen.
Exploring the choice between in-store and online shopping
Paper to be presented at the 23rd EIRASS conference on Recent Advances in Retailing and Service Strategies, Edinburgh, July 2016. More The paper aims at explaining the choice between online and in-store shopping, applying an integrated choice and latent variable modeling approach. An increased acceptance level of online shopping Plus
The effects of on-street parking on the service rate of nearby intersections
In: Journal of Advanced Transportation, 50 (4). S.406-420. PDF More An on-street parking maneuver often starts a temporary bottleneck, leading to additional delay endured by the following vehicles. If the maneuver occurs near a signalized intersection, the service rate of the intersection might be reduced. In this paper, a Plus
Adaptive control algorithm to provide bus priority with a pre-signal
In: Transportation Research Part C: Emerging Technologies, 64. S.28-44. More The paper establishes the first real-time control algorithm for pre-signals. The algorithm combines multiple operation strategies at the intersection. It functions well with a wide range of input values and is robust to input errors. The real-time pre-signal minimizes person Plus
Stand des Wissens zu Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr
Forschungsprojekt im Rahmen der COST Action TU1103: Operation and safety of tramways in interaction with public space. IVT-Schriftenreihe Nr. 174. Mehr Die Studie fasst den Stand des Wissens zur Sicherheit von Schweizer Tramsystemen im Mischverkehr zusammen. Sie beschreibt relevante regulatorische Aspekte, analysiert die aktuelle Situation der Tramsicherheit in Plus
Exploring the application of latent class cluster analysis for investigating pedestrian crash injury severities in Switzerland
In: Accident Analysis & Prevention, 85. S.219-228. Mehr One of the challenges in traffic safety analyses is the heterogeneous nature of safety data. The study suggests that latent class clustered regression approach is suitable for reducing heterogeneity and revealing important hidden relationships in traffic safety analyses.
Required autonomous vehicle fleet sizes to serve different levels of demand
Paper to be presented at the 95th Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2016. Mehr If Autonomous Vehicles (AV) are used predominantly as shared vehicles, they promise a reduction of the required total fleet size. Using a simulation approach, this paper shows that – given certain Plus
Generische Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 171. Mehr Die Dissertation entwickelt ausgehend von den fundamentalen Eigenschaften eines Eisenbahnsystems eine Methode für die allgemeingültige Beschreibung von Eisenbahnbetriebsprozessen. Dadurch ist es möglich, unabhängig von technischen Realisierungsformen und einem historisch gewachsenen Prozessverständnis, Regeln zu definieren, mit denen Zugfahrten sicher und zuverlässig durchgeführt werden können.
System dynamics of urban traffic based on its parking-related-states
In: Transportation Research part B: Methodological. Mehr PDF The urban parking and traffic systems are essential components of the overall urban transportation structure. The interactions between them can be highly influential to their performance. Here, we propose a methodology to model macroscopically such interactions and evaluate their effects on Plus
Gesamtwirtschaftliche Effekte des öffentlichen Verkehrs mit besonderer Berücksichtigung der Verdichtungs- und Agglomerationseffekte
Schlussbericht an SBB Lab, St. Gallen. Bern und Zürich: IVT, ETH Zürich und Ecoplan. Mehr Mit dieser Studie wurden zum ersten Mal für die Schweiz die Agglomerationseffekte (wider economic benefits) quantifiziert und räumlich analysiert. Eine Verbesserung der ÖV-Erreichbarkeit um 100 Prozent führt zu einer Produktivitätssteigerung von durchschnittlich 1 bis Plus
Social Networks and Travel Behaviour
Ashgate, Surray (UK). Mehr Leisure travel is increasing in importance and is more complex and variable than work-related travel. Providing an overview of selected exemplary studies, this volume addresses the overlap between transport planning and methods of social network analysis; applied methods of social network analysis and related Plus
Evaluation of trade-offs between two data sources for the accurate estimation of OD matrices
In: Transportmetrica B: Transport Dynamics. DOI 10.1080/21680566.2015.1025892 Mehr The paper evaluates the trade-offs between loop detector data and floating car data for the real-time estimation of origin–destination matrices in small networks. Results are used to evaluate the trade-offs between loop detector coverage and the penetration rate of floating car Plus
Analysis of the Network Exit Functions for different urban grid network configurations
In: Transportation Research Record: Journal of the Transportation Research Board (accepted or in press). More This paper analyses traffic performance on an abstract grid network with different street configurations using the Network Exit Function (NEF) – an aggregate relationship between trip-completion rate and the number of vehicles circulating in a network.
Integrated Transport and Land Use Modeling for Sustainable Cities
Lausanne: EPFL Press, distributed by Routledge. More Sustainable development is a goal of planners and politicians and ever more prominent for urban areas where development agglomerates. The SustainCity consortium further developed the methodology and tools for integrated modelling and analysis of land use transport systems. The IVT implemented Plus
How international borders affect local public transport: Analyses and evaluations of cross-border agglomerations in Switzerland. France and Germany
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 167 PDF This dissertation report examines the various effects that international borders exert on local public transport systems in high density agglomerations with regard to demand, passenger expectations and framework conditions. Furthermore, it identifies related challenges and derives approaches and recommendations from the analysis.
Shape Grammars Overview and Assessment for Transport and Urban Design – Review, Terminology, Assessment, and Application
In: Journal of Transport and Land Use. Mehr Transport and urban planners increasingly deploy shape grammars especially in simulations and procedural models. The paper sheds light on the terminology and bridges the gap to the natural language context. An approach is suggested for standardized shape grammars definitions and Plus
Partial proportional odds model: An alternate choice for analyzing pedestrian crash injury severities
In: Accident Analysis & Prevention, 72. S.330–340. Mehr This study is based on a five-year national pedestrian safety dataset for Switzerland. It explores the application of a partial proportional odds (PPO) model to bridge the gap between conventional crash injury severity models. The study shows that PPO models Plus
Effects of non-aeronautical activities at airports on the public transport access system: A case study of Zurich Airport
In: Journal of Air Transport Management (online 9 September 2014) ISSN 0969-6997. Mehr Non-aeronautical activities at airports generate travellers that have different characteristics than air passengers or airport employees. The study investigated at the case of Zurich airport if this leads to increased public transport ridership, mode share, Plus
Siedlungsflächenmanagement Schweiz. Problemorientierte Flächenübersichten als zentrale Grundlage für eine Siedlungsentwicklung nach innen
Publikationen des Instituts für Raum- und Landschaftsentwicklung (IRL) der ETH Zürich, Band 7. vdf Hochschulverlag. Mehr Der haushälterische Umgang mit dem Boden kann nur durch ein wirkungsvolles Siedlungsflächenmanagement umgesetzt werden. Was darunter zu verstehen ist und wie die Operationalisierung erfolgen kann, wird in diesem Buch nachgegangen. Basierend auf Ergebnissen Plus
CODE PELOPONNESE
La presqu’île du Péloponnèse propose de nombreuses attractions pour tous les types de touristes et de voyageurs : paysages d’une beauté exceptionnelle, sites archéologiques majeurs, sites et monuments historiques, curiosités culturelles et surtout produits agricoles de haute qualité. Les chemins de fer ont depuis longtemps favorisé le développement Plus
L’habitat communautaire, une chance pour le développement vers l’intérieur?
C’est à partir d’une intégration de la construction de logements communautaires dans un contexte international qu’a été réalisée en 2015 une analyse globale du parc de logements communautaires en Suisse ; son potentiel en vue d’une densification bâtie a été évalué. Les enseignements sur l’aperçu à l’échelle suisse Plus
Capacités de l’infrastructure ferroviaire et possibles seuils de densité en faveur du développement immobilier dans le Mittelland suisse
La majorité des actuelles réserves de surfaces à bâtir (environ 60 %) se trouvent dans les petites et moyennes communes de Suisse. Le projet de recherche examine si les actuels instruments formels et informels de planification en vue d’un développement qualitatif correspondent à la stratégie minimale de « Développement Plus
Options d’actions pour bâtiments existants hors des zones à bâtir – une chance pour le développement vers l’intérieur ?
Près d’un bâtiment sur quatre en Suisse se trouve hors des zones à bâtir. L’évolution de la structure agricole entraîne une désaffection croissante de ces bâtiments qui amène à s’interroger sur le devenir de ce parc immobilier. La nécessaire confrontation avec les bâtiments existants hors des zones à Plus
Raum+
Mise au point par la chaire d’aménagement du territoire de l’ETH Zürich, Raum+ constitue après un développement de plusieurs années et une application dans différents cantons et régions de Suisse (AI, BL, FR, GR, OW, SG, SH, SZ, TG, TI, UR, VS) une méthode éprouvée et validée par Plus
Using connected vehicle technology to improve efficiency of intersections
Transportation Research Part C, 46. S.121-131. Mehr Information from connected vehicles, such as the position and speed of individual vehicles, can be used to optimize traffic operations. An algorithm for two one-way-streets is proposed to gain insights about the value (in terms of delay savings) of using connected Plus
A multiscale classification of the urban morphology
Paper presented at the World Symposium on Transport and Land Use Research (WSTLUR), Delft. June 2014. Mehr The urban morphology forms the backbone of our settlements. Its quantitative description allows to compare urban layouts and to uncover their potentials and limitations. In this paper we propose a set Plus
Verkehrsqualität und Leistungsfähigkeit von Anlagen des leichten Zweirad- und des Fussgängerverkehrs
Forschungsauftrag VSS, 2007/306, Bundesamt für Strassen, Bern. PDF Die Forschungsarbeit hat Normierungsvorschläge zur Leistungsfähigkeit und Verkehrsqualität für die wichtigsten Anlagen des leichten Zweirad- und Fussgängerverkehrs erarbeitet. Sie stellt damit einen wichtigen Beitrag zur Entwicklung von verkehrsmittelübergreifenden Beurteilungsverfahren dar.
Evaluation of pre-signals at oversaturated signalized
Transportation Research Record. PDF ECitation One of the major causes of bus delays in urban environments are signalized intersections. The use of a pre-signal has been proposed in order to utilize the full capacity of the main signal while still providing bus priority. The goal of this research Plus
Modeling station-based carsharing in Switzerland
Paper presented at the 14th Swiss Transport Research Conference, Ascona, May 2014. PDF Carsharing use has grown significantly in recent years, partly because of the expansion of the carsharing alternatives offered. From a modelling perspective, the main challenge is to develop suitable models for simulating different carsharing options. Plus
Modeling impacts of weather conditions in agent-based transport microsimulations
Paper presented at the 93rd Annual Meeting of the Transportation Research Board, Washington, D.C., January 2014. PDF Despite all mitigation efforts, climate change will impact transport systems. Based on evidence from previous literature, a new comprehensive classification of the transport system aspects affected by climate change is proposed. It’s Plus
Prognose der Dauer von Störungen des Bahnbetriebs
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 164. Mehr Die Spurgebundenheit der Bahnsysteme bewirkt eine komplexe Betriebsführung. Im Ereignisfall bietet die Prognose der Störungsdauer Nutzen für die Bahnproduktion. Darüber hinaus wurden Disposition, Intervention und Ereigniskommunikation analysiert. Die Kombination aus statistischen Analysen und prozessualen Aspekten ermöglicht die Einbindung konkreter Einzelinformationen in den Prognoseprozess.
Methodik zur Effizienzbeurteilung der Kapazitätsnutzung und -entwicklung von Bahnnetzen
Dissertation, IVT-Schriftenreihe Nr. 163. Mehr Im Rahmen der Dissertation wurde bewiesen, dass es methodisch möglich ist, bereits in einem frühen Projektstadium eine konsistente Kapazitätsbeurteilung und Effizienzabschätzung von Erweiterungsmassnahmen durchzuführen. Besondere Berücksichtigung fand dabei das Spannungsfeld zwischen den Anforderungen der Netznutzenden einerseits und einer optimalen Netzauslastung andererseits.
Grossräumige Evakuierung – Agenten-basierte Analyse
Schlussbericht an das BABS, Bern. Zürich: IVT, ETH Zürich. PDF Mittels eines agenten-basierten Simulationsmodells wurden die zu erwartenden Evakuationszeiten im Falle einer grossräumigen Evakuierung in Abhängigkeit verschiedener Faktoren wie Uhrzeit, Strassenverhältnissen und Grösse des evakuierten Gebietes bestimmt. Grundlage der Verhaltensmodellierung bildeten eine ausführliche Literaturrecherche, Experteninterviews sowie eine Befragung der Schweizer Plus
Methodology to Evaluate Cost and Accuracy of Parking Patrol Surveys
Transportation Research Record, 2359, 1-9. Mehr Parking duration is an important element in reflecting the parking demand, very often a patrol survey is conducted to obtain the data. This paper introduces an analytical model to understand the effects of survey cost and other inputs on survey accuracy in a Plus
Understanding metropolitan patterns of daily encounters
PNAS. Mehr With the help of travel smart card data, we uncover daily face-to-face encounter mechanisms and structures by constructing a time-resolved in-vehicle social encounter network on public buses. We find individuals with repeated encounters are not grouped into small communities. A large, imperceptible, small-world contact network is Plus
Raumplanerisches Entwerfen. Entwerfen als Schlüsselelement von Klärungsprozessen der aktionsorientierten Planung – am Beispiel des regionalen Massstabs
Dissertation, Eidgenössische Technische Hochschule ETH Zürich, Nr. 21100. Mehr PDF Ziel dieser Arbeit ist es, einen Einblick in das Raumplanerische Entwerfen zu geben und für dessen problembezogene Dimension zu werben. Die Ergebnisse werden daher auch im Lichte der bestehenden Prozesse der aktionsorientierten Planung diskutiert, mit dem Ziel, das volle Potenzial Plus