Department / Institute : Anciennes chaires
Ein Planer mit Herz für die Schweizer Demokratie
Als Raumplaner hat sich Bernd Scholl ein Berufsleben lang mit der Zukunft von Räumen befasst. Seine Suche nach umfassenden Lösungen für Verkehr, Siedlung und Landschaft hat ihn zu einem überzeugten Anhänger der direkten Schweizer Demokratie gemacht. Porträt eines passionierten Raumentwicklers. Artikel in den ETH News
Experimenting with city streets. The role of real-life experiments in understanding and changing urban mobility.
La ville normale
Notre espace vital est défini par des normes et des standards. Les espaces dans lesquels nous travaillons, achetons, nous déplaçons et nous divertissons reposent sur eux. Ils nous permettent de définir les principes d’organisation des espaces qui doivent contribuer à offrir un cadre optimal à chaque utilisation spécifique. Plus
EPFL/ETH Zurich Summer School «Relational Space / Relational Urbanism»
NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2018
Die Schweiz, ein städtebauliches Portrait
Schweizer Stararchitekten entwerfen für die Schweiz eine neue Landeskarte der urbanen Topografie Das «ETH Studio Basel – Institut Stadt der Gegenwart» hat das Territorium der Schweiz in einer mehrjährigen Forschungsarbeit in allen seinen vielschichtigen Aspekten untersucht. Geografische, historische, sprachliche, kulturelle, soziale, ökonomische, verkehrspolitische, urbanistische und architektonische Strukturen sind Plus
Innovationen im intermodalen Verkehr
Das Forschungsprojekt untersucht systematisch Innovationen, welche zur Verlagerung zusätzlicher Verkehre von der Strasse auf den Kombinierten Verkehr beitragen können, indem sie heutige Verlagerungshemmnisse reduzieren oder beseitigen. Allerdings reicht das Verlagerungspotenzial aller untersuchten Innovationen nicht aus, um die für den Aufbau neuer Relationen erforderlichen gebündelten Mengen zu erreichen. Forschungsprojekt Plus
Sampling Kyoto Gardens. Pamphlet 21
Can we evoke a sense of garden through audiovisual samples? Establishing an interplay between sound recordings, point cloud models, and writing, this issue of Pamphlet acts as a poetic experiment in landscape perception. It invites the reader on a literary stroll through traditional Japanese gardens set into the contemporary urban Plus
Schweizer Planungsmethoden exportieren? Ein geglücktes Gedankenexperiment
Wie würde London aussehen, wenn kollabroative Schweizer Planungspraxis anstelle von rein investitionslogischen Kriterien angewendet würden? Dieses Gedankenexperiment trieb Simon Kretz, Oberassistent und Dozent am Lehrstuhl für Städtebau und den englischen Architekten David Chipperfield so an, dass sie dazu die Publikation «On Planning – A Thought Experiment» herausgaben. Hier Plus
Educate Global, Teach Local
In an increasingly interconnected world, the question of how to adequately prepare prospective architects, urban designers and planners for an international working environment is a crucial topic. The practitioners’ challenging tasks not only include how to appropriately engage with particular conditions on the ground, but usually ask to Plus
Master of Advanced Studies ETH Urban Design 2018/2019
Sessions on Territory – Urbanism Beyond Neoliberalism: Project
Städtebau II / Entwurf und Strategie im urbanen Raum II
Unpacking the City, Rolling out Urbanity. Concluding Symposium Kees Christiaanse
Den Lebensraum gestalten
Neue Mobilitätsinitiative lanciert
Inclusive Marseille: MAS Urban Design
Exkursion: Limmattalbahn Schlieren
Roberto Burle Marx, Landscape and Chromatic Relationships
Spatial and Infrastructure Development
Inclusive Tangier: MAS Urban Design at the Rabat Architecture Biennale Agora: ARCHITECTURE, VILLE ET CULTURE
Building on the Soviet Past. Exhibiting Photography of the Baltic States
On Planning – A Thought Experiment
Book Launches / Buchvernissagen: 24. Mai 2018 | 09:00–09:45 | Architekturbiennale Venedig, Giardini (Rolex Pavillion) Exhibition opening «On Planning – A Thought Experiment» 24. Mai 2018 | 14:30–15:30 | Fondazione Cini, Venedig Simon Kretz and David Chipperfield: Public discussion about the publication.
Die Stadt von der Neuzeit bis zum 19. Jahrhundert. Urbane Entwürfe in Europa und Nordamerika
Verlag Klaus Wagenbach. Auch als E-Book erhältlich. La tâche est à la fois très simple et très complexe : bâtir des villes pour des personnes qui y habitent. Vittorio Magnago Lampugnani retrace l’histoire confuse de la ville occidentale en revenant sur ses principaux épisodes. Après son histoire de Plus
Blick in die Feuilletons mit Kees Christiaanse
Women Architects and Politics in the Long 20th Century
Schweizweite Abschätzung der Nutzungsreserven 2017
Professur für Raumentwicklung. Im vdf Verlag auch als E-Book erhältlich. Eine wichtige Erkenntnis ist, dass in den rechtskräftigen Bauzonen weiterhin Nutzungsreserven für 1,0 bis 1,8 Millionen zusätzliche Einwohner bestehen. Die Studie belegt, dass weiterhin Nutzungsreserven und vielfältige Möglichkeiten für die Innenentwicklung vorhanden sind, aber nur teilweise systematisch erfasst werden. Plus
The Visible and the Intensive World Egypt, Landscapes and Territories
In: PhotoResearcher, No. 28/2017. Vienna: European Society for the History of Photography. S. 68–83. Download A discussion about the relationship between photography and territorial research. Does photography have the status of a document, or does it have a «projective» status of its own? How is it possible to Plus
Strassenverkehrstechnik: Neue Ergebnisse
Platoon – Utilisation de stratégies de truck platooning pour améliorer la gestion en temps réel du trafic routier
Le truck platooning a été considéré dans de nombreuses études comme une approche favorisant la réduction de certains effets négatifs liés aux camions sur les autoroutes. Un convoi de camions est formé pour réduire la distance entre eux tout en ajustant leur vitesse. Le truck platooning peut s’avérer Plus
SignBus – Utilisation de signaux supplémentaires favorisant les bus aux intersections signalisées
Dans les environnements urbains où les véhicules et les bus roulent ensemble, ces derniers peuvent subir d’importants retards aux intersections signalisées en raison de la présence de véhicules. Cette recherche étudiera l’utilisation de signaux supplémentaires favorisant les bus aux intersections signalisées et permettra ainsi de minimiser les conséquences Plus
SPEED – Réévaluation des limites de vitesse dans les réseaux urbains
Au cours des dernières décennies, des villes du monde entier ont commencé à abaisser les limites de vitesse dans les zones résidentielles et les centres-villes. En Suisse par exemple, plus de 700 districts et municipalités imposent une vitesse de 30 km/h dans les rues et les zones, sans Plus
DIPLOMAT – Conception, optimisation et contrôle de systèmes urbains multimodaux
Pour comprendre la physique de la mobilité urbaine, les dynamiques de circulation de réseaux urbains multimodaux doivent être analysées selon différents scénarios en prenant en compte différentes propriétés de réseaux. Il est pour cela possible d’utiliser un modèle agrégé pour systèmes multimodaux, utilisant le concept de diagramme fondamental Plus
ConAuto – Contrôle de circulation dans un environnement de véhicules connectés et automatisés
Le développement de véhicules connectés et automatisés augmente la flexibilité de surveillance et de contrôle des systèmes de trafic. Des véhicules connectés et automatisés équipés de systèmes de communication et de capteurs peuvent communiquer avec l’infrastructure pour transmettre des informations en temps réel comme la position, la vitesse, Plus
Accueil de la Co-op
Le projet de recherche bilatérale « Production coopérative d’habitat à loyer modéré – innovation socio-technologique pour l’offre de logements destinés aux populations à faibles revenus » étudie les précédentes et actuelles pratiques de production d’habitat abordable en vue de détecter le potentiel de transformation du développement urbain basé sur des Plus
Manipulative Iconographies of Nile Dams: The Political Image
In: PhotoResearcher, No.28/2017. Vienna: European Society for the History of Photography. S. 30–35. Images of hydro-infrastructures and their inaugurations served various purposes. From asserting power over natural resources by colonial powers, to establishing the image of a self-sustaining nation and presenting dams as nation-building and political leverage tools, Plus
Tout reste différent – vers un avenir partager. Un processus participatif fructueux à Zumikon (ZH)
In: Les Cahiers de l’ASPAN, No. 2/2017. S. 26–29. Zwischen 2013 und 2015 hat die Gemeinde Zumikon (ZH) einen stakeholderbasierten Planungsprozess zur Erarbeitung einer robusten Entwicklungsstrategie mit strategischem Rahmenplan durchgeführt. Die Professur für Architektur und Städtebau von Prof. Kees Christiaanse hat die Gemeinde dabei aktiv begleitet. Im aktuellen Plus
Manuale zum Städtebau – Die Systematisierung des Wissens von der Stadt 1870–1950
Berlin: DOM Publishers L’urbanisme tient à la fois de l’art et de la science. Ses bases pratiques et théoriques sont depuis toujours recueillies, articulées et systématisées. Les importants agrandissements urbains du 19èmesiècle ont accéléré la création de l’urbanisme moderne comme discipline autonome. Ce processus s’est accompagné d’une production Plus
Co-operatives: Putting People at the Centre of Development
Related to the project Housing the Co-op, the research team at the chair of Prof. Marc Angélil hosted a session at the Global Conference of the International Co-operative Alliance (ICA). It aimed at highlighting the enormous potential that housing co-operatives can have for the key challenges of inclusive Plus
NSL Kolloquium Common Water: Der Film ist online
Wer den spannenden Anlass zum Thema aktuelle und zukünftige Fragestellungen und Herausforderungen im Umgang mit der Ressource Wasser mit geografischem Fokus auf den alpinen Raum am Samstag 21. Oktober verpasst hat, kann diesen nun online ansehen. Ausserdem haben wir auf vielseitigen Wunsch zum vereinfachten Austausch thematisch Verwandtes auf unserer Common Plus
Beyond Noise and Silence: Auditory Qualities as Landscape Values
Landscape sounds. Sounds are an intrinsic dimension of human environmental relatedness. While contemporary urban landscape planning practice focuses only on the defensive treatment of unwanted sounds, we should rather prepare for the active design of acoustic qualities for public spaces, which become increasingly important. Through fieldwork-based study, culminating Plus
Sessions on Territory – Urbanism Beyond Neoliberalism: Power
5 Sessions on selected Mondays, Autumn 2017, 16:00 – 18:00 h | Elective Course Place: ETH Zurich, Oerlikon | ONA Focushalle E7 | Neunbrunnenstr. 50, 8050 Zurich «Sessions on Territory» is a new series of public debates on the political economy of architecture and territory within and beyond the neoliberal order. Focusing Plus
Fachtagung zum Thema Raumentwicklung in Gemeinden (Prof. Dr. Bernd Scholl):
Cultivating Sound. The Acoustic Dimension of Landscape Architecture
Landscape is a multimodal spatial experience that could more generally be defined as a meaningful and dynamic sensory relationship between humans and their environment. Sounds are an intrinsic dimension of this relationship – roots of which reach far beyond theoretical discourses that ascribe the birth of landscape to Plus
Schmelzende Landschaften
The Noise Landscape – A Spatial Exploration of Airports and Cities
This book proposes a new spatial typology for the noise-affected areas under the approach paths of large hub airports. These areas have distinct urban properties and are scenes of intense negotiations between a multitude of actors – which gives them relevance far beyond the specialized discussion on airports Plus
Impacts of urban parking system on cruising traffic and policy development: The case of Zurich downtown area, Switzerland
In: Transportation Cruising-for-parking is a common phenomenon in urban areas worldwide. Properly understanding and mitigating cruising can reduce travel times, alleviate traffic congestion, and improve the local environment. In this paper, we present a case study of the city of Zurich, using a macroscopic model to analyze the current Plus
A train rescheduling model integrating speed management for disruption management of high-speed traffic under a quasi-moving block system
In: Transportation Research Part B, Vol. 104, 638-666. Doi: 10.1016/j.trb.2017.05.008 Reducing delays in high speed railways requires searching for efficient traffic management actions (dynamic speed updates, changing train sequence) with feasible speeds and headways, under the given signaling/safety system. We use an alternative graph model in a commercial MILP Plus
Nature Modern: the place of landscape in the modern movement
Contributions by Girot, Christophe & Düblin, Patrick; Kirchengast, Albert; Constant, Caroline; Croset, Pierre-Alain; Isenstadt, Sandy; Leatherbarrow, David; Pogacnik, Marko; Seidel, Manfred; Waldheim, Charles; Weston, Richard. Berlin: Jovis. Nature is not simply «green» or the «opposite of culture». Essentially, it is an intellectual construct. Based on key architecture projects, this Plus