Department / Institute : Département de génie civil, de l'environnement et de la géomatique (D-BAUG)
Dr. Anastasios Kouvelas | Ingénierie de trafic et surveillance
Dr. Anastasios Kouvelas est responsable du groupe de recherche Ingénierie de trafic à l‘Institut de planification du trafic et des systèmes de transport (IVT), dépt. Construction, environnement et géomatique, ETH Zurich (depuis août 2018). Avant de rejoindre l‘IVT, il a travaillé comme collaborateur scientifique à l‘Urban Transport Systems Laboratory (LUTS), EPFL (2014-2018), et comme Postdoctoral Fellow chez Partners for Advanced Transportation Technology (PATH) à l‘université californienne de Berkeley (2012–2014).
Exploiting Digitalisation to Plan Interventions on Large Water Distribution Networks
Cities rely heavily on the services provided by water distribution networks. These networks are large and complex, consisting of thousands of kilometres of buried pipes and dozens of facilities where water is treated, pumped and stored. Infrastructure managers are entrusted with the planning and execution of interventions on Plus
Projektstart: Historische Dynamik von Siedlungs- und Lebensraumnetzwerken
Während Siedlungsnetzwerke im vergangenen Jahrhundert wuchsen, schrumpften vor allem Lebensraumnetzwerke. Im neuen SNF-Projekt EMPHASES werden wir die Dynamik dieser Netzwerke im Schweizer Mittelland untersuchen, indem wir historische topographische Karten klassifizieren. Wir werden langfristige Regelmässigkeiten und plötzliche Veränderungen im Wachstum oder in der Schrumpfung dieser Netzwerke analysieren.
Neues Video über das Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung
Neben dem Lehrstuhl für Planung von Landschaft und Urbanen Systemen (Prof. Adrienne Grêt-Regamey) sind in den letzten Jahren zwei neue Forschungsgruppen im Institut für Raum- und Landschaftsentwicklung entstanden: Raumentwicklung und Stadtpolitik (Prof. David Kaufmann) und Spatial Transformation Laboratories (PD. Dr. Joris Van Wezemael). Ein neues Video stellt die Plus
Infoveranstaltung CAS Verkehrsingenieurwesen
ValPar.CH
Valeurs de l’infrastructure écologique dans les parcs suisses Pour le compte de l’Office fédéral de l’environnement (OFEV), l’équipe interdisciplinaire qui mène le projet de recherche ValPar.CH examine les avantages et valeurs ajoutées de l’infrastructure écologique (IE) dans les parcs d’importance nationale. Ce réseau de zones à valeur écologique Plus
GLOBESCAPE
Permettre la transformation: Associer la conception et l’aménagement territorial pour favoriser la «fabrique de l’espace» dans les espaces péri-urbains soumis à une globalisation croissante. L’urbanisation inédite menace la diversité des paysages et apporte de nouveaux problèmes sociaux et environnementaux. Les centres d’affaires standardisés, les zones résidentielles de maisons Plus
EMPHASES
Essentielles à l’existence des sociétés humaines, la nature et la biodiversité sont menacées par l’expansion des villes et des infrastructures de transport. De même que les sociétés humaines dépendent de réseaux d’implantation bien reliés par la route et le rail (c.à.d. réseaux d’implantation), les espèces animales sont dépendantes Plus
Stratégies assurant l’avenir pour réseaux de circulation résilients face aux événements extrêmes (FORESEE)
Les risques touchant des systèmes entiers dans le secteur des transports restant insuffisamment compris par tous les modes de transport, régions et secteurs critiques interdépendants, une défaillance majeure du système peut être à l’origine d’incertitudes en matière de risques. L’infrastructure de transport se caractérise par un manque inhérent Plus
disP 56/4, December 2020
NSL Veranstaltungsplakat Frühjahrssemester 2021
Introducing Ecosystem Services-Design Loop
Until recently, urban planners and designers gave little consideration to the multifunctional design of green spaces. This was partly because quantitative information about the extent of ecosystem benefits was not readily accessible to landscape professionals. Future Cities Laboratory (FCL), Singapore-ETH Centre has developed an ‘Ecosystem Services-Design Loop’ that Plus
New Agendas Under Planetary Urbanisation: Designing Sustainable Agri-Urbanisms
What is the future of the manifold agricultural territories across the world that support contemporary cities? While discussions on urban sustainability have focused on cities and urban regions, many agricultural territories are equally exposed to rapid and far-reaching urban transformation processes with massive social and environmental implications, opening Plus
Thinking Future Systems
FCL Global addresses the globally significant challenges of expanding urbanisation and aims to create a better understanding of the relationship between the city and its surrounding region, so as to make city-regions more sustainable. Following FCL Global’s Launch Event on 2 March 2021, FCL Global Co-Director Professor Sacha Plus
COVID-19 and the Dilemma of Transport Policy Making
This short paper sets out the basic dilemma of transport policy making today, as how to strike the balance between the benefits of accessibility and the induced externalities in terms of sprawl, greenhouse gas emissions and congestion. The impacts of the Corona19 pandemic sharpens the dilemma.
FCL Global Tana – Co-designing a Blue-green Future for the Agro-urban City of Antananarivo
The capital city of Madagascar, Antananarivo, is a high-altitude city. Traditionally, the Merina culture settled on hills dominating rice cultivation in the plains. However, urban growth is changing this landscape fast as city dwellers are more and more settling in the rice plain. This growth also raises the Plus
CUARZO: Cities, Urban Planning and Architecture in the Reconstruction of the 0 Zones
The Impact of Land-use Legacies and Recent Management on Natural Disturbance Susceptibility in Mountain Forests
Mountain forests provide a wide range of ecosystem services, including carbon sequestration and protection from natural hazards. Forest cover in the European Alps has increased over the last century, but in recent years, these forests have experienced an increasing rate of natural disturbances by agents such as windthrow, Plus
Evaluating Initial Building Designs Considering Possible Future Changes and Decision Flexibility: The Example of The New PET Centre of the University Hospital of Zurich
The uncertainty on the future treatments demand, recently evidenced by the COVID-19 pandemic, makes it challenging for hospitals managers to determine the optimal design of new clinics. Flexibility can help in optimally minimizing the service risks when the benefits of the investments justify the costs, considering the dynamism of treatment Plus
Quantitative Evaluation of Highway Designs Considering Uncertainties in Future Mobility Patterns and Flexibility Using Real Options
Road owners are increasingly being confronted with the need to optimize highway design for an uncertain future. A recent research project at the Infrastructure Management Chair investigated the use of a real options-based method to evaluate alternative highway designs for a fictive case study based on the A15 Plus
Urban Policy Analysis: Theoretical and Empirical Developments
Densification: Acceptance and Socio-Economic Effects of Urban Development
Grenzen überschreiten – Räume aktivieren. Transnationale Ansätze der Raumplanung in Europa
Die Herausforderungen der europäischen Raumentwicklung sind nur in transdisziplinärer Kooperation zu bewältigen. In einem sich dynamisch verändernden Europa mit seinen komplexen Wandlungsprozessen sind neue, integrierende Planungs- und Entwurfsansätze gefragt, um den Zusammenhalt zwischen den Ländern und Regionen zu stärken.
Urban Policy Analysis: Theoretical and Empirical Developments: Call for Papers
Call for Papers by 29 January 2021. This is a call for papers for the panel Urban policy analysis: Theoretical and empirical developments that David Kaufmann (ETH Zürich) and Mara Sidney (Rutgers University) organize at the 5th International Conference on Public Policy in Barcelona from 6-8 July 2021.
Point fort Stratégie
Le développement vers l‘intérieur nécessite des formes ouvertes de gouvernance Après cinquante années de développement territorial non durable associé à l‘utilisation des terres, la consommation d‘énergie et les coûts infrastructurels, l‘unique alternative réside dans le remodelage et l‘extension de structures spatiales existantes. Du point de vue historique, la Plus
Point fort Conception
La discipline «Transformation spatiale et conception» étudie les processus et potentiels spatiaux et leurs conséquences sur les quartiers, jusqu‘à une échelle transnationale. Sa recherche se concentre sur les mécanismes du changement et les méthodes de processus communs de la transformation urbaine en utilisant la conception comme élément clé Plus
disP 56/3, September 2020
The Role of Information to Passengers in Public Transport Disruptions
During public transport disruptions, the performance of the public transport network is degraded due to unexpected events, resulting in delays and inconvenience for passengers. Therefore, the infrastructure managers and operating companies typically generate a new public transport timetable, called disposition timetable, to reduce passengers’ delays, thereby limiting a Plus
Identifying Changes in Bicycle Accident Trends Using GIS and Time Series Information in the City of Zürich
This paper presents a case study based on accident reports from the Zurich City Police. Using a joint GIS and time series analysis based on negative binomial regression, the data is analyzed to identify trends in accident development for several accident subgroups (e.g., bicycle accidents, senior citizen accidents, Plus
Considering Automated Vehicle Deployment Uncertainty in the Design of Optimal Parking Garages Using Real Options
Parking garages are often currently designed assuming that parking demand will be stable over their lifetime. The looming mobility shift towards automated vehicles (AVs), however, makes parking demand highly uncertain, with some scenarios leading to its complete disappearance at some time in the near future. The design of Plus
Sustainable Funding Strategies for Stormwater Infrastructure Management: A System Dynamics Model
Most cities in Canada do not charge a stormwater fee; consequently, stormwater programs may need to compete with other funding priorities in public works. This often leads to a lack of dedicated and predictable cash flow, which can limit municipalities’ capacity to sustain stormwater services.
Aktualisierung Raum+ Kanton Obwalden
Raum+ schafft sachliche Grundlagen zur Übersicht von freien Baulandreserven. Im Kanton Obwalden wurde 2016 eine Ersterhebung durchgeführt. Im Sommer 2020 wurde der gesamte Perimeter aktualisiert. Dabei sind die Gespräche mit den Gemeindevertreter*innen ein zentraler Ansatz der Methode. Die aktualisierten Daten sind auf der Raum+-Plattform aufgeschaltet und stehen den Plus
Participatory Multi-objective Optimization for Planning Dense and Green Cities
In many cities around the world, urban ecosystem services (UES) are under pressure. With a growing urban population, the pressure on UES in the remaining open spaces increases. The planning of new residential areas to accommodate urban dwellers increasingly requires the consideration of UES, especially when taking into Plus
3D DSS for Supporting the Planning of Electric Power Systems
In a cooperation between the Institute of Cartography and Geoinformation (IKG) and the Chair of Planning of Landscape and Urban Systems (PLUS) a 3D Decision Support System (3D DSS) has been developed as a communication tool to support the planning of power lines. Now the 3D DSS has Plus
Transforming Knowledge Systems for Life on Earth: Visions of Future Systems and how to get there
Formalised knowledge systems are important but arguably failing humanity when their impact is measured against the level of progress being made in stimulating the societal changes needed to address challenges like climate change. In this research we used a novel futures-oriented and participatory approach that asked what future Plus
Communicating Railway Delays and Adjusted Timetables: the Role of Incomplete Information to Passengers in Railway Operations
In case of railway delays, train operating companies update the planned timetable to the actual disturbed conditions to keep offering high quality services to travellers. Passengers face an adjusted service, and corrective actions (a disposition timetable). This communication is often assumed to be perfect, complete and immediate, which Plus
Influence de variables externes au transport sur le choix du moyen de transport (SVI 2015/007)
Les effets sur le choix du moyen de transport des variables externes au transport – à savoir également les propriétés non directement mesurables, qualitatives et émotionnelles cognitives des foyers et des individus – n’ont jusqu’à présent pratiquement pas été pris en compte en planification et politique des transports. Plus
Comportement de substitution des voyageuses et voyageurs ferroviaires et en bus dans le transport longue distance suisse
Ce projet de recherche étudie le comportement de substitution de personnes issues de la Suisse germanophone et francophone pour les voyages ferroviaires et en bus sur les réseaux publics à distance au sein de la Suisse (au moins 50 km). Les personnes sondées sélectionnent au cours d’une expérience Plus
MOBIS-COVID-19. Comportement de mobilité en Suisse – étude Coronavirus
Dans le but de ralentir la propagation du Coronavirus, la population est appelée à rester si possible chez elle. Cette mesure influence considérablement notre comportement de mobilité quotidien. Mais qui est concerné et comment? Le projet de recherche MOBIS-COVID-19, une initiative de l’ETH Zurich et de l’université de Plus
Suivi de propagation de la maladie basé sur un agent avec modèles dynamiques de comportement de déplacement dans une pandémie
Les modèles de diffusion constituent un outil essentiel pour coordonner la réaction face à une épidémie. Leurs résultats aident les décisionnaires à formuler des stratégies de vaccination et de tests ou à déterminer des quarantaines ou des quasi quarantaines, ainsi que les récentes «mesures exceptionnelles». Ce projet améliorera Plus
MaaS Bundle Design
Mobility service bundling has received a lot of attention recently due to its centrality to Mobility as a Service (MaaS) business models and potential to foster sustainable travel behavior. Despite an increasing number of academic studies and commercial trials, however, there is a surprising dearth of research on Plus
Urban Design and the Technological Shift in Transportation
Urbane Transformationen
Le Gothard, un difficile obstacle
Qui dit Gothard dit projets de tunnel. La construction des tunnels ferroviaire et routier du Gothard et les NLFA sont autant de défis pour les ingénieurs. Chaque tunnel permet de réduire le temps de parcours entre le nord et le sud. Lien vers les archives de Memobase
Paysage et industrie
Aérodrome du Grand Marais
Depuis la correction des eaux du Jura, le Grand Marais est exploité intensivement pour l’agriculture. En raison de sa grande superficie, il est souvent retenu pour des projets d’envergure, comme ce fut le cas pour un aéroport continental (1945–72) ou pour une agglomération industrielle à Galmiz (2005). Aucun Plus
Un immeuble déplacé
La construction de l’A2 et du raccordement vers l’Allemagne passe par les quartiers nord de Bâle. Des maisons doivent céder la place à l’autoroute. Aujourd’hui, les voies de communication sont enterrées et les quartiers des villes sont revalorisés. Lien vers les archives de Memobase
La pénurie de logements
Les années 60 sont synonyme de pénurie de logements. Plusieurs raisons à cela : l’exode vers les villes, la réduction de la taille des foyers, l’arrivée des travailleurs étrangers, etc. Des projets novateurs voient le jour pour remédier à cette situation. Lien vers les archives de Memobase